BMW iX3 bakal dilancar di Thai – unit terhad; varian Impressive pada RM449k; pra-tempahan mulai 21 Jun

BMW iX3 bakal dilancar di Thai – unit terhad; varian Impressive pada RM449k; pra-tempahan mulai 21 Jun

Satu lagi kenderaan elektrik (EV) buatan BMW yang bakal dilancarkan di Thailand tidak lama lagi. Menyertai barisan iX, model iX3 bakal dibuka pra-tempahannya bermula 21 Jun ini. iX3 atau dengan kod nama G08, adalah lebih kecil dan berasaskan model semasa X3 G01.

Selain daripada tarikh tempahannya dibuka, BMW Thailand tidak memaklumkan bilakah model ini akan dihantar kepada para pelanggan. Bagi pasaran Thailand ini, iX3 dikeluarkan di kilang BMW Brilliance Automotive Plant Dadong di China, dan akan tiba sebagai model import sepenuhnya.

Malahan ia akan dipasarkan di negara gajah putih berkenaan dalam unit yang terhad, seperti mana iX yang hadir cuma 20 unit sahaja di sana. Selain itu, hanya satu sahaja varian iX3 yang ditawarkan iaitu Impressive, dengan harga bermula 3.399 juta baht (RM449,065).

Ia dilihat sedikit tinggi berbanding X3 bagi varian xDrive30e xLine yang dijual pada harga 3.269 juta baht (RM431,883). Lain-lain varian seperti xDrive20d M Sport, X3 xDrive30e M Sport (Pro) dan X3 xDrive20d M Sport (M Performance Edition) pula berharga lebih 3.6 juta baht (RM475,537).

BMW iX3 bakal dilancar di Thai – unit terhad; varian Impressive pada RM449k; pra-tempahan mulai 21 Jun

Pelanggan yang menempah iX3 menerusi dalam talian akan menerima pakej BSI Standard termasuk waranti lima-tahun/tanpa had perbatuan, pakej servis percuma tiga-tahun/60,000 km dan wararati bateri lapan-tahun/tanpa had perbatuan. Turut diberikan ialah insurans percuma selama lima-tahun serta BMW Wallbox.

Bagi spesifikasinya, iX3 menampilkan motor elektrik yang dipasang pada gandar belakang dengan kuasa sehingga 286 PS (282 hp atau 210 kW) dan tork 400 Nm. Larasan ini membolehkan ia dipecut dari 0-100 km/j dalam hanya 6.8 saat dan kelajuan maksimum dengan pengehad elektrikal mencecah 180 km/j.

Ia turut diberikan bateri lithium-ion 400-voltan dengan 80-kWH (kapasiti tenaga pada 74 kWh) yang dipasang di lanyai kenderaan menjana motor elektrik dan apabila ia dicas penuh, mampu memberikan jarak sehingga 460 km mengikut kitaran WLTP. Bateri ini turut menyokong pengecasan pantas sehingga 150 kW, dan mencapai antara 0-80% pengecasan (SoC) dana 34 minit.

Selain itu, ia turut menyokong penggunaan pengecas AC sehingga 7.4 kW dengan pengecas AC fasa-tunggal, atau sehingga 11 kW dengan pengecas tiga-fasa, yang mengambil masa untuk mencapai 100% SoC dalam tujuh setengah jam. Untuk Combine Charging Unit (CCU) pula, ia menggunakan voltage transformer empat kW binaan dalam yang menyalurkan kuasa ke sistem elektrikal 12-voltan.

BMW iX3 bakal dilancar di Thai – unit terhad; varian Impressive pada RM449k; pra-tempahan mulai 21 Jun

Secara visual, iX3 banyak menerapkan ciri luaran seperti X3, termasuklah gril kidney, corong pengambilan udara pada sudut bampar hadapan, penutup pengaliran di belakang roda hadapan dan juga serlahan biru (termasuk kemasan pada bampar belakang). Selain itu, ia turut menampilkan roda aerodynamic style 843 bicolour 20-inci, yang turut menyumbang pada 0.29 bagi pekali seretan.

Buat masa ini, BMW Thailand masih belum mendedahkan senarai penuh bagi ciri kelengkapan standard model ini, namun ia memaklumkan terdapat lima pilihan warna iaitu Carbon Black, Sophisto Grey Brilliant Effect, Mineral White, Phytonic Blue dan Piemont Red.

Untuk dalaman pula, ia menerima kulit Vernasca, dengan empat pilihan warna (Canberra Beige, Black, Mocha dan Cognac), dengan lima pakej kemasan (hitam berkilat, Aluminium fine cutting, oak dark high-gloss, Fineline Cove dan poplar grain grey) yang dipadankan dengan kemasan Pearl Chrome.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required