Hyundai-Sime Darby Motors (HSDM) sekali lagi memaparkan imej Kona N Line menerusi laman Facebook, memberikan bayangan ia bakal dilancarkan tidak lama lagi. Bulan lalu, teaser pertama crossover segmen-B ini dipaparkan, ketika model Kona facelift dilancarkan secara maya.

Perubahan yang dilakukan berbanding Kona standard termasuklah bahagian hadapan baharu yang lebih agresif, dengan corong pengambilan udara yang lebih besar, splitter hadapan dan fin yang terletak di sudut bampar berwarna perak, serta tiga inlet palsu yang diletakkan di atas gril. Gril pula menampilkan bentuk-Y, sementara corong pengambilan udara dengan kemasan honeycomb yang unik.

Selain itu, ia turut menampilkan skirt sisi yang lebih tajam dan bampar belakang yang dirombak semula dengan diffuser yang lebih besar, dua paip ekzos tersembunyi, corong sudut dan fin palsu yang dikatakan untuk mempertingkatkan aliran udara. Bukan itu sahaja, perubahan luaran juga melibatkan penampilan roda aloi dua-tona 18-inci dengan gaya ala turbin yang unik.

Untuk bahagian dalamnya pula, N Line juga berbeza dengan model standard, ia diberikan pedal logam, tempat duduk dengan jahitan merah, tombol gear dengan jaluran merah dan logo N pada roda stereng, tombol gear dan tempat duduk. Manakala fabrik hitam, kulit dan suede upholstery ditawarkan secara pilihan, cuma belum dipastikan material mana yang pasaran kita akan peroleh.

Tiada perubahan mekanikal yang dilakukan, dengan N Line menerima enjin 1.6 liter pengecas turbo dan suntikan terus petrol yang membezakannya dengan model 2.0 liter naturally-aspirated. Untuk model facelift ini juga, turut diberikan penjana kuasa yang dipanggil Smartstream G1.6 T-GDi, turut menerima sistem Continuous Variable Valve Duration (CVVD) baharu.

Enjin tersebut memberikan tambahan kuasa sebanyak 21 PS, dengan jumlah keseluruhan output mencecah 198 PS pada 6,000 rpm. Manakala tork puncaknya mencecah 265 Nm dari 1,800 hingga 4,500 rpm. Membolehkannya dipecut dari 0-100 km/j dalam 7.7 saat. Transmisi dwi-klac tujuh-kelajuan juga diberikan sebagai varian tunggal untuk kotak gear bagi enjin ini.

Mengenai harganya pula, pastinya ia lebih tinggi berbanding model standard. Malah ia juga pasti lebih mahal berbanding varian 1.6 Turbo yang dijual pada harga RM151,888. Bukan itu sahaja, ia juga dijangka bakal ditawarkan dengan beberapa kit tambahan untuk membuatkan harganya lebih berbaloi. Untuk mengetahui perincian penuh, kena tunggu pelancarannya tidak lama lagi.