BMW i Hydrogen NEXT — ujian situasi nyata dimulakan

BMW i Hydrogen NEXT — ujian situasi nyata dimulakan

Selepas beberapa tahun mempersiap BMW i Hydrogen NEXT, BMW akhirnya akan mula melakukan ujian versi hampir standard model kenderaan fuel cell (FCEV) tersebut untuk kegunaan harian di jalan-jalan Eropah.

BMW akan menilai sejauh mana keberkesanan sistem pacuan bebas CO2 itu, serta teknologi casis spesifik khusus untuknya dan semua integrasi sistem elektronik yang bekerjasama untuk kegunaan sebenar. Seperti yang dapat dilihat, model prototaipnya menggunakan X5 G05, dan BMW merencana untuk memperkenalkan siri kecil FCEV pada penghujung 2022.

Kenderaan FCEV ialah kereta elektrik yang mendapatkan kuasanya dengan cara mencampurkan antara hidrogen dengan oksigen. Dalam i Hydrogen NEXT, reaksi kimia ini membekalkan 125 kW (170 PS) kuasa, semuanya dihantar ke motor elektrik selepas melalui beberapa tahap regulasi voltage.

BMW i Hydrogen NEXT — ujian situasi nyata dimulakan

Tenaga yang tidak digunakan pula disimpan di dalam bateri simpanan prestasi (lebih kecil dan ringan berbanding bateri kenderaan elektrik) yang menyediakan letusan kelajuan singkat untu memotong. Dalam peringkat ini, output keseluruhan sistem ialah 275 kW, atau 374 PS. Baterinya bukanlah pembekal utama tenaga, sebaliknya hidrogen.

Sama seperti tangki minyak kereta biasa, tangki hidrogen pada BMW i Hydrogen NEXT juga boleh diisi penuh dalam masa tiga atau empat minit, dan satu tangki penuh boleh memberikan jarak beberapa ratus kilometer perjalanan, bergantung kepada keadaan cuaca.

Yang membezakannya daripada tangki kereta biasa ialah hidrogen ini perlu disimpan dalam tangki bertekanan tinggi. Bagi kes i Hydrogen NEXT, ia menggunakan tangki berkembar 700-bar yang diperbuat daripada plastik gentian karbon ringan yang diperkukuh, dan mampu menampung sehingga 6 kg hidrogen. Sisa buangan daripada proses ini hanyalah air.

BMW i Hydrogen NEXT — ujian situasi nyata dimulakan

BMW menjeaskan teknologi fuel cell memiliki potensi jangka panjang untuk melengkapi enjin pembakaran dalaman, sistem plug-in hybrid dan kenderaan bateri-elektrik (BEV). Ia boleh menjadi alternatif menarik kepada BEV bagi pelanggan yang tidak mempunyai kemudahan pengecasan, atau bagi mereka yang kerap memandu untuk jarak jauh.

Siri ujian menyeluruh yang dilakukan ini akan membantu jurutera pembangunan untuk mengesahkan kecekapan, keselamatan, keselesaan dan ketahanan semua komponen terlibat. Ia juga memberi ruang kepada BMW untuk menala karekteristik pemanduan keretanya, walaupun yang datang dengan teknologi FCEV ini — biar dinamik pemanduan BMW dapat dikekalkan. Sistem fuel cell ini juga merupakan hasil daripada usaha sama jangka panjang antara BMW dan Toyota.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required