Ford buat demonstrasi bahaya haba dalam kereta dengan ais berbentuk kanak-kanak dan haiwan

Ford buat demonstrasi bahaya haba dalam kereta dengan ais berbentuk kanak-kanak dan haiwan

Ford telah menyiarkan satu video untuk menyedarkan orang ramai tentang bahaya meninggalkan kanak-kanak atau haiwan peliharaan dalam kereta, di bawah cahaya matahari terik. Video ini dibuat untuk memberikan kesedaran waktu musim panas yang sudah tiba di Eropah, tetapi ia juga boleh dijadikan teladan bagi kita yang mengalaminya hampir setiap hari.

Dalam video ini, Ford membuat simulasi keadaan cuaca panas dalam fasiliti ujian mereka di Cologne, Jerman, dan menggunakan MPV Focus Active. Di dalam, mereka meletakkan ukiran ais berbentuk anjing di hadapan dan bayi pada tempat duduk kanak-kanak.

Suhu luar ditetapkan pada 35 darjah celsius, dan dalam masa tidak sampai 20 minit, suhu di dalam kenderaan sudah meningkat menjadi 50 darjah celsius. Ini menunjukkan bahaya apabila meninggalkan kanak-kanak atau haiwan peliharaan di dalam kereta.

Dengan keadaan fizikal yang masih kecil, sudah tentu, haba yang tinggi ini boleh memberi kesan buruk dengan cepat kepada kanak-kanak. Mereka lebih cepat kekurangan air di dalam badan, seterusnya boleh menyebabkan organ gagal berfungsi dan kemudian terus koma.

Walaupun sekarang sudah ada sistem keselamatan yang memberi peringatan kepada pemandu untuk memeriksa tempat duduk belakang sebelum keluar daripada kenderaan, tanggungjawab sebenar masih ada pada kita untuk sentiasa berikhtiar supaya perkara buruk seperti ini tidak berlaku.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required