PKP 3.0: MOT umum perkhidmatan kaunter JPJ, APAD, Puspakom, LPKP dibuka semula mulai 1 Julai ini

PKP 3.0: MOT umum perkhidmatan kaunter JPJ, APAD, Puspakom, LPKP dibuka semula mulai 1 Julai ini

Kementerian Pengangkutan Malaysia (MOT) telah mengumumkan bahawa agensi -agensi di bawah MOT akan membuka perkhidmatan kaunter mulai 1 Julai 2021 ini. Agensi-agensi terbabit adalah Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), Agensi Pengangkutan Awam Darat (APAD), Puspakom dan Lembaga Pelesenan Kenderaan Perdagangan (LPKP) untuk Sabah dan Sarawak.

“Pembukaan dan pengoperasian semula perkhidmatan kaunter kerajaan ketika tempoh Fasa Pertama Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) di bawah Pelan Pemulihan Negara (PPN) ini dibuat setelah meneliti keperluan pembukaan perkhidmatan kaunter kerajaan yang mendesak berdasarkan maklum balas awam.

“Walau bagaimana pun, ia bersandarkan ketetapan termasuk urusan yang dibenarkan adalah semua urus niaga yang tidak dapat dilaksanakan secara dalam talian, kapasiti petugas kaunter tidak melebihi 50%, dan semua urusan adalah secara temu janji berjadual dan walk-in tidak dibenarkan,” ujar kenyataan yang dikeluarkan oleh MOT itu.

Bagi JPJ, pembukaan perkhidmatan kaunter tersebut adalah untuk transaksi berkaitan kenderaan komersial dan persendirian kecuali mana-mana perkhidmatan yang boleh dilakukan secara dalam talian menerusi portal awam mySIKAP atau rakan strategik JPJ yang menawarkan perkhidmatan jabatan. Manakala Kiosk pula akan beroperasi seperti biasa.

Sementara, bagi Puspakom, semua perkhidmatan adalah dibenarkan, namun hanya yang membuat temu janji sahaja yang dilayan.

PKP 3.0: MOT umum perkhidmatan kaunter JPJ, APAD, Puspakom, LPKP dibuka semula mulai 1 Julai ini

Manakala untuk APAD pula, semua permohonan boleh dibuat melalui temu janji ini kecuali urusan Kad Pemandu. Para pengusaha dan syarikat boleh membuat temu janji melalui portal APAD yang boleh diakses bermula jam 4 petang, 30 Jun 2021. “Dalam tempoh Pelan Pemulihan Negara (PPN), para pengusaha dan syarikat tidak terikat dengan keperluan untuk mengemukakan permohonan memperbaharui lesen dalam tempoh 90 hari sebelum tamat tempoh lesen,” ujar APAD.

Untuk urusan di bawah LPKP negeri Sarawak dan Sabah, transaksi yang melibatkan kaunter melalui temu janji termasuk permohonan baharu /tambahan Lesen kenderaan komersial, permohonan Ubah Syarat Surat Tawaran Kelulusan (STK), memperbaharui Lesen kenderaan komersial, permohonan Ubah Syarat Lesen kenderaan komersial, cetakan Lesen bagi kenderaan komersial dan pengistiharan serah balik Lesen kenderaan komersial. Tambahan bagi urusan yang melibatkan kaunter bagi LPKP Sabah pula adalah permohonan dan pengambilan Kad Pemandu.

Pada 1 Jun lalu, semua urus niaga dan perkhidmatan yang disediakan di kaunter-kaunter agensi dihentikan operasi sementara kecuali bagi urusan kenderaan perdagangan perkhidmatan perlu (essential services) yang memerlukan perjalanan rentas sempadan negara sahaja dibenarkan melalui temujanji.

Berkenaan dengan kelonggaran diberikan kepada pemilik Lesen Memandu (LM), Lesen Kenderaan Motor (LKM) dan Lesen Vokasional (PSV/GDL) yang tamat tempoh pada mana-mana tarikh antara 1 Jun sehingga 31 Julai 2021, dibenarkan memperbaharui LM, LKM dan PSV masing-masing dalam tempoh 60 hari iaitu bermula 1 Ogos hingga 30 September 2021, tiada sebarang makluman terkini daripada JPJ mahu pun MOT buat setakat ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required