JPJ Penang tahan 11 pemandu e-hailing kerana tipu penumpang – tidak guna aplikasi, caj tambang mahal

JPJ Penang tahan 11 pemandu e-hailing kerana tipu penumpang – tidak guna aplikasi, caj tambang mahal

Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Pulau Pinang telah menahan 11 buah kenderaan e-hailing selepas didapati mengenakan tambang yang mahal dan tidak menggunakan aplikasi yang ditetapkan oleh pengendali e-hailing.

Menurut Pengarah JPJ Negeri, Adenan Md Isa, pihaknya telah melakukan intipan sejak minggu lalu, dan kesemua pemandu kenderaan tersebut dikenakan tindakan dalam Ops Khas E-Hailing yang dijalankan sejak dua hari lalu di sekitar Pusat Kuarantin dan Rawatan Covid-19 (PKRC) Jawi dan di hadapan Ibupejabat Polis Daerah Seberang Perai Selatan, laporan Bernama.

Dalam operasi berkenaan, sebanyak 14 kenderaan telah diperiksa dan 11 pemandu kenderaan berkenaan didapati menggunakan aplikasi e-hailing sebagai panduan sahaja untuk menunjukkan harga kepada penumpang.

“Selepas penumpang setuju dengan harga tersebut, mereka terus membawa penumpang tanpa menekan butang terima (accept). Ini bermakna, semua tambang tersebut diterima oleh mereka tanpa dipotong 20% oleh syarikat e-hailing,” katanya.

JPJ Penang tahan 11 pemandu e-hailing kerana tipu penumpang – tidak guna aplikasi, caj tambang mahal

Pihaknya mendapati, kesemua pemandu itu turut mengambil kesempatan ke atas penumpang dengan mengenakan tambang yang tidak masuk akal.

“Mereka ini akan menunggu di hadapan PKRC Jawi dan mensasarkan pesakit yang baru dibenarkan keluar. Pesakit yang tidak mempunyai kenderaan untuk pulang ke rumah, terpaksa menggunakan perkhidmatan mereka walaupun harga yang dikenakan tidak munasabah.

“Selain di PKRC, mereka juga akan menunggu pesakit di hadapan IPDSPS kerana kenderaan Angkatan Pertahanan Awam (APM) akan menurunkan pesakit di situ. Operasi dijalankan selepas kita menerima aduan daripada orang awam yang memaklumkan pemandu e-hailing ini tidak menggunakan aplikasi selain mengenakan harga yang terlalu tinggi,” katanya.

Beliau turut memberi amaran kepada semua pemandu e-hailing agar menggunakan aplikasi yang ditetapkan selain tidak mengenakan tambang yang tidak masuk akal demi kepentingan sendiri. Kes disiasat mengikut Seksyen 12(5)(d) Akta Pengangkutan Awam Darat 2010 yang memperuntukkan denda RM1,000 sehingga tidak melebihi RM20,000 atau dua tahun penjara atau kedua-duanya sekali jika sabit kesalahan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required