Ini gambar sebenar Honda BR-V generasi baru? Imej paten untuk versi produksi N7X Concept tertiris

Ini gambar sebenar Honda BR-V generasi baru? Imej paten untuk versi produksi N7X Concept tertiris

Mei lalu, Honda Indonesia telah mendedahkan N7X Concept, iaitu prebiu kepada model SUV tujuh tempat duduk yang bakal dilancarkan tidak lama lagi. N7X atau “New 7-Seater eXcitement” ini direka oleh Honda R&D Asia Pacific, dan ia dikatakan adalah model produksi bagi model yang akan menggantikan Honda BR-V yang telahpun berada dalam pasaran sejak 2015.

Honda telah memberikan bayangan bahawa N7X bakal didedahkan dalam bentuk produksi sebenar pada Gaikindo Indonesia International Auto Show (GIIAS) tahun ini yang dijadualkan akan berlangsung pada Ogos nanti. Tapi nampaknya ini mungkin akan sedikit merencatkan ‘kejutan’ yang akan Honda buat nanti – imej paten untuk model produksi tersebut telah pun dijumpai dalam pangkalan data Direktorat Jenderal Kekayaan Intelektual (DJKI), iaitu pihak yang bertanggungjawab terhadap perlindungan harta intelek di Indonesia.

Imej berkenaan memaparkan versi produksi N7X tersebut adalah sama sepenuhnya dengan model konsep yang didedahkan tempoh hari. Tetapi ia tidaklah menghairankan kerana sudah menjadi trend untuk Honda kebelakangan ini yang mendedahkan model-model ‘prototaip’ yang menampilkan rupa sama seperti model produksi sebenar seperti Honda e (Prototype) dan Civic (Prototype) generasi ke-11.

Ini gambar sebenar Honda BR-V generasi baru? Imej paten untuk versi produksi N7X Concept tertiris

Kesemua perincian-perincian utama kelihatan pada model produksi sebenar ini termasuk gril hadapan yang terdiri jalu-jalur dan bar krom, diapit oleh lampu hadapan yang tajam bersama jalur LED lampu nyalaan siang bina dalam berbentuk-L, mirip Honda Odyssey terkini.

Perbezaan yang dapat kami lihat hanyalah jalur LED pada perumah lampu kabus yang tidak lagi disertakan pada model produksi sebenar ini. Walau bagaimanapun, set imej ini tidak disertakan dengan imej-imej bahagian dalaman. Namun seperti juga sebelum ini, kami percaya tidak akan ada perubahan besar antara versi prototaip dan juga model produksi sebenar nanti.

Apa pun, semua perincian sebenar berkenaan model ini perlu kita tunggu sehingga ia didedahkan secara rasmi Ogos nanti. Ini kerana ada laporan sebelum ini yang menyatakan bahawa N7X bukanlah versi baharu untuk BR-V atau model asasnya dalam bentuk MPV sebenar iaitu Honda Mobilio.

Ini gambar sebenar Honda BR-V generasi baru? Imej paten untuk versi produksi N7X Concept tertiris

“Honda N7X Concept tidak menunjukkan secara spesifik terhadap model-model sedia ada. Tetapi N7X adalah gambaran bagaimana model tujuh-tempat duduk perlu dihasilkan,” kata Yusak Billy, pengarah jualan dan pemasaran Honda Prospect Motor’s (HPM) ketika itu.

Turut dinyatakan, model prototaip tersebut menggabungkan keselesaan dan ruang sebuah MPV kelas permulaan dengan ketahanan serta rupa yang tinggi sebuah SUV kelas permulaan. Tiada dimensi didedahkan, tetapi difahamkan bahawa N7X ini adalah lebih panjang, lebih lebar dan lebih tinggi dari Mobilio dan BR-V sedia ada.

Walau bagaimanapun, jurnalis Indonesia, Indra Fathan mendakwa bahawa model produksi N7X ini kelak akan terus digelar BR-V berdasarkan apa yang dia jumpa di Sistem Administrasi Manunggal Satu Atap (Samsat), iaitu sistem yang menyelia caj cukai kenderaan tahunan di negara berkenaan.

Model BR-V sedia ada menggunakan kod nama DG1 (enjin petrol) dan DG2 (enjin diesel), tetapi pada pengkalan data Samsat menyenaraikan satu kod nama baru iaitu DG3. Lima varian turut disenaraikan iaitu 1.5 S MT, 1.5 E MT, 1.5 E CVT, 1.5 Prestige CVT dan 1.5 Prestige HS CVT.

Ini turut membayangkan bahawa model tertinggi BR-V genenasi baharu tersebut kelak turut akan ditawarkan dengan sistem Honda Sensing (HS). Pada model prototaip N7X, ia jelas disertakan dengan kamera Honda LaneWatch, iaitu kamera pemantau titik buta yang menjadi salah satu ciri dari Honda Sensing.

GALERI: Honda N7X Concept

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required