Honda N7X – model konsep untuk BR-V generasi baharu, buat pendedahan sulung di Indonesia

Honda N7X – model konsep untuk BR-V generasi baharu, buat pendedahan sulung di Indonesia

Honda telahpun mendedahkan model konsep baharu mereka yang digelar “New 7-Seater eXcitement” atau N7X Concept. Model ini dibangunkan oleh Honda R&D Asia Pacific, dan pendedahan sulungnya dibuat oleh Honda Indonesia – jadi jelas bahawa SUV 7-tempat duduk ini sebenar preview untuk Honda BR-V generasi baharu, di mana model BR-V sedia ada sudahpun berada lebih lima-tahun dalam pasaran.

Walaupun ia dinamakan sebagai konsep, N7X ini nampak seakan sudah bersedia untuk diproduksi dan tidak menampilkan ciri-ciri khayalan – boleh dijangka hampir kesemua perincian yang anda nampak pada model konsep ini bakal tampil pada BR-V generasi kedua nanti.

N7X ini nampaknya menampilkan perubahan yang besar berbanding BR-V sedia ada, tampil dengan rupa yang lebih lasak. Muka SUV ini seakan diinspirasikan dari model facelift terbaharu MPV mewah Honda Odyssey, tampil dengan gril hadapan yang terdiri jalu-jalur dan bar krom, diapit oleh lampu hadapan yang tajam bersama jalur LED lampu nyalaan siang bina dalam berbentuk-L.

Honda N7X – model konsep untuk BR-V generasi baharu, buat pendedahan sulung di Indonesia

Ia diberikan satu lagi gril pada bampar hadapan bersama kemasan skid plate di bawahnya, serta kedua-dua bahagian sisi menempatkan kemasan perumah lampu kabus juga diberikan satu lagi jalur LED. Seperti model-model terbaharu Honda yang lain, N7X juga tampil dengan bonet hadapan seakan mempunyai ‘jendul’.

Pada bahagian sisi, N7X diberikan rekaan lebih ringkas dari BR-V. Tiada lagi garis-garis yang bersimpang siur, sebaliknya hanya menampilkan satu garis karekter bermula dari lampu hadapan, melalui bahagian bawah pembuka pintu dan bersambung pada lampu belakang. Kemasan pelindung badan pada semua ruang roda juga kini lebih nipis dan tidak menggangu bahagian badan lain di atasnya.

Di belakang, N7X ini menampilkan lampu yang lebih nipis dan tajam dan juga grafik LED yang kelihatan seperti sedan Honda City. Pintu tailgate juga kelihatan lebih ringkas dan kemas – tiada lagi bar reflektor yang menghubungkan kedua-dua lampu serta permukaan lebih rata, manakala perumah nombor plat masih kekal di bawah.

Honda N7X – model konsep untuk BR-V generasi baharu, buat pendedahan sulung di Indonesia

Honda masih belum mendedahkan sebarang imej bahagian dalaman N7X ini. Tetapi menerusi visual dari video pengenalan yang disiarkan, papan pemuka model konsep ini juga menampilkan rekaan yang jauh berbeza dari BR-V sedia ada, bersama rekaan-rekaan suis kawalan pendingin hawa dan roda stereng yang baru.

Video berkenaan juga menunjukkan bahawa N7X turut menerima sistem bantuan titik buta Honda LaneWatch. Selain dari rupa, Honda masih belum mengumumkan sebarang perician lain termasuk unit rangkaian kuasa yang digunakan pada SUV tujuh-tempat duduk ini. Setakat ini, apa pandangan anda terhadap N7X? Boleh jadi ancaman baru kepada pasaran SUV/MPV tujuh tempat duduk lain seperti Mitsubishi Xpander dan Toyota Rush/Daihatsu Terios/Perodua Aruz?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required