Kes wayar digigit tikus pada kereta Tesla meningkat di AS kerana disalut dengan penebat kacang soya

Kes wayar digigit tikus pada kereta Tesla meningkat di AS kerana disalut dengan penebat kacang soya

Tikus, walaupun hanya bersaiz kecil, haiwan ini berpotensi untuk merosakkan kereta jika ia mengigit wayar-wayar dalam sistem elektronik yang kini semakin meluas digunakan dalam automotif. Kereta yang dijana enjin petrol sekalipun masih berpotensi untuk ‘lumpuh’ jika diserang oleh tikus, inikan pula kereta dengan kuasa elektrik sepenuhnya (EV).

Namun, inilah masalah terbaharu yang dihadapi oleh pemilik-pemilik EV jenama Tesla di Amerika Syarikat buat masa sekarang – menurut laporan akhbar New York Post, kes-kes kerosakan yang diakibatkan oleh gigitan tikus pada wayar model-model Tesla kini dilihat sedang meningkat. Kerosakan berkenaan bukan sahaja tidak dilindungi oleh waranti, malah menyebabkan pemiliknya perlu membayar kos yang tinggi untuk membaiki.

Apa yang menyebabkan tikus begitu tertarik untuk mengigit wayar pada kereta-kereta Tesla ini? Menurut email yang dijawab oleh salah seorang penasihat servis Tesla kepada seorang pelanggan yang menghadapi masalah berkenaan, wayar-wayar yang digunakan pada kereta keluaran Tesla kini menggunakan penebat yang disalut oleh kacang soya, sama seperti kebanyakkan pengeluar lain buat masa sekarang.

Kes wayar digigit tikus pada kereta Tesla meningkat di AS kerana disalut dengan penebat kacang soya

“Kebanyakkan pengeluar automotif menggunakan kacang soya berbanding minyak untuk penebat wayar bagi kenderaan-kenderaan baharu kerana ia lebih murah dan lebih baik untuk alam sekitar,” kata tulis penasihat servis tersebut, Jose Solis dalam email yang dibalas.

Perkara ini menjadi semakin buruk kerana selepas pandemik Covid-19 menyerang, kerana kebanyakkan pejabat-pejabat tidak lagi dihadiri oleh manusia yang membawa makanan, menyebabkan tikus-tikus berkenaan keluar mencari sumber makanan di tempat lain, tulis New York Post berdasarkan berberapa rujukan yang dibuat.

Walaupun material yang digunakan menjadi penyebab kenapa tikus tertarik untuk cuba memakannya, Solis menyatakan Tesla tidak akan memberikan waranti atas masalah berkenaan kerana ia tidak diklasifikasikan sebagai kegagalan fungsi komponen.

“Penggunaan material berkenaan tidak dikira sebagai ‘kecacatan’ dalam rekaan atau penggunaan…Setelah mengambilkira banyak lagi faktor luaran lain yang diluar kawalan Tesla kami tak boleh melindungi kerosakan berkenaan di bawah waranti atau pembaikan,” jelas Solis dalam email tersebut.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required