Kia Sportage Hybrid 2021 dilancar di Korea Selatan – enjin 1.6L turbo dan e-motor; 230 PS/350 Nm; 16.7 km/l

Kia Sportage Hybrid 2021 dilancar di Korea Selatan – enjin 1.6L turbo dan e-motor; 230 PS/350 Nm; 16.7 km/l

Kia telah mendedahkan versi hibrid bagi Sportage generasi kelima di Korea Selatan, yang menyertai varian petrol dan diesel yang telah sedia ditawarkan di sana. Sportage Hybrid baharu ini menerima larasan yang sama yang digunakan pada Tucson Hybrid, di mana motor elektriknya diletakkan antara enjin 1.6 liter pengecas turbo empat-silinder dan transmisi automatik enam-kelajuan yang menyalurkan pacuan ke roda hadapan.

Enjin ini mampu menghasilkan kuasa sebanyak 180 PS (178 hp) pada 5,500 rpm dan tork 265 Nm dari 1,500 hingga 4,500 rpm, sementara e-motor pula pada kadar 60 PS (59 hp atau 44.2 kW) dan 264 Nm. Bila digabungkan, ia mampu memberikan keseluruhan output sehingga 230 PS (227 hp) dan 350 Nm) – sama seperti Tucson Hybrid. Bagi penggunaan bahan apinya, pengeluar kereta Korea ini berkata ia pada kadar 16.7 km/l, atau lebih kurang enam liter bagi setiap 100 km.

Lain-lain teknologi yang turut diberikan termasuk Hyundai E-Ride, yang menggunakan e-motor untuk menjana daya inertial pada arah yang bertentangan dengan pergerakan kenderaan yang melalui speed bump untuk meningkatkan keselesaan. Sementara itu, E-Handling pula membolehkan e-motor melakukan brek regeneratif untuk meningkatkan ketangkasan dan kestabilan pada selekoh masuk dan keluar.

Antara ciri yang diberikan termasuklah pencahayaan LED pada lampu utama, lampu belakang dan lampu kabus, upholstery kulit, paparan kluster instrumen 4.2-inci atau 12.3-inci, skrin sesentuh infotainmen lapan-inci atau 12.3-inci, sistem bunyi Krell, bumbung suria panoramik, tailgate larasan kuasa, kawalan suhu dwi-zon dengan corong belakang dan Sistem Bantuan Pemandu Termaju (ADAS).

Sportage Hybrid boleh dikenalpasti menerusi lencana “HEV” pada tailgate, roda unik 17- dan 18-inci serta paparan spesifik model untuk sistem infotainmen dan kluster instrumen digital. Harganya bermula dari 31.09 juta won (RM114,294) selepas faedah cukai tempatan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required