Tesla Supercharger kini ada di Singapura — laporan

Tesla Supercharger kini ada di Singapura — laporan

Pengenalan semula Tesla di Singapura kini semakin rancak, dengan laman rasmi yang lengkap dengan harga, kini sudah boleh dicapai dan pusat servisnya di Tao Payoh pula dijangka akan beroperasi bulan ini. Kini, The Straits Times melaporkan bahawa beberapa Supercharger terawal untuk kegunaan kenderaan jenama itu juga sudah mula beroperasi.

Tiga daripada pengecas pantas DC berkenaan telah dipasang di tempat letak kereta sembilan tingkat di pusat beli-belah Orchard Central di Orchard Road. Ia merupakan jenis V3 terkini, yang menyediakan kuasa sebanyak 250 kW, dengan menawarkan tempoh mengecas hanya dalam 15 minit. Lebih banyak supercharger atau pengecas pantas seperti ini akan dipasang di sana dalam bulan-bulan mendatang.

Menteri Pengangkutan Singapura, S Iswaran berkata bahawa supercharger berkenaan telah diluluskan oleh Lembaga Pengangkutan Darat (LTA) di bawah “regulatory sandbox” yang diperkenalkan bulan ini, mensasarkan untuk menyelia teknologi yang direncanakan untuk dimasukkan ke dalam standard pengecasan nasional negara itu. LTA telah berurusan dengan pelbagai syarikat untuk meminta mereka mengirimkan permohonan spesifik bagi penilaian kes demi kes.

Tesla Supercharger kini ada di Singapura — laporan

Buat masa ini, pengecas berkenaan khusus untuk kegunaan pemilik kenderaan Tesla sahaja. CEO Tesla, Elon Musk baru-baru ini juga mengesahkan yang rangkaian supercharger global jenama itu akan dibuka untuk dimanfaatkan oleh pemilik kenderaan elektrik lain secara berperingkat bermula akhir tahun ini. Ketika ini, rangkaian terbabit terdiri daripada 25,000 pengecas di lebih dari 2,700 lokasi seluruh dunia.

Keputusan untuk memasang pengecas pantas itu di pusat beli-belah selari dengan strategi Tesla untuk membuka “kedai pengalaman” di semua lokasi berkenaan berbanding dengan memasangnya di bilik pameran tunggal mereka. Lokasi lain yang turut terdapat dalam perancangan ialah Raffles City dan Jewel Changi Airport.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required