Volvo akan guna nama “beremosi” untuk kereta elektrik generasi baru, tiada lagi abjad dan angka

Volvo akan guna nama “beremosi” untuk kereta elektrik generasi baru, tiada lagi abjad dan angka

Setelah sekian lama menggunakan konsep abjad dan nombor untuk nama model bagi menggantikan konsep nombor sepenuhnya, Volvo selepas ini akan menggunakan nama “sebenar” untuk model-model generasi seterusnya, atau lebih spesifik kereta-kereta berkuasa elektrik penuh seperti yang diberitahu ketika pembentangan Volvo Tech Moment bulan lalu.

Menerusi laporan Autocar, presiden dan CEO Volvo, Håkan Samuelsson memperincikan lagi berkenaan perkara ini dan menyatakan bahawa Volvo tidak akan menggunakan lagi terma-terma kejuruteraan yang tidak beremosi seperti sekarang selepas masuk ke era baru nanti dimana mereka hanya akan menjual kereta elektrik pada 2030.

“Jika anda lihat kereta-kereta sekarang, kesemuanya dinamakan secara ‘kejuruteraan’: XC, T8, all-wheel drive, double overhead cams. Kesemuanya spesifkasi pada bahagian belakang kereta,” kata Samuelsson.

Volvo akan guna nama “beremosi” untuk kereta elektrik generasi baru, tiada lagi abjad dan angka

“Kami bercakap berkenaan seni bina teknologi baharu sepenuhnya, model elektrik generasi baharu, kereta elektrik sepenuhnya dengan kawalan komputer berpusat. Ia adalah titik yang bagus dan jelas bahawa ini adalah permulaan baru, dan sebab itu kami tidak akan menggunakan nombor dan abjad, nama jenis kejuruteraan. Kami akan memberikan mereka nama anak yang baru dilahirkan,” jelas Samuelsson.

Apa yang dikatakan olehnya kali ini mengulangi sekali lagi apa yang diucapkannya pada penghujung pembentangan Jun lalu, di mana beliau menyatakan kereta Volvo akan datang “akan mempunyai nama, lebih seperti anak yang baru lahir.” Beliau turut memberitahu Autocar bahawa nama pertama untuk kereta generasi seterusnya, iaitu model pengganti XC90 yang diprebiu sebagai Concept Recharged pada acara tersebut, masih belum dimuktamadkan, dan menambah “kami mempunyai perbincangan yang sangat menarik dan kreatif yang sedang berjalan.”

Volvo memang menggunakan kaedah abjad dan nombor sejak model pertama mereka, Volvo ÖV 4 bermaksud “Öppen Vagn 4 cylindrar” (bumbung boleh buka/open carriage, 4-silinder), namun ia turut dikenali dengan nama ‘Jakob’. Volvo juga pernah menggunakan nama Duett untuk versi wagon yang dihasilkan dari model PV444, manakala Volvo 122 yang dikenali secara global diberi nama sebagai Amazon di Sweden.

Nama-nama untuk model Volvo era 70’an hingga awal 90’an ini juga memudahkan anda mengetahui spesifikasinya seperti Volvo 245, yang bermaksud siri 200, 4-silinder dan 5 pintu (wagon). Susun atur nombor dan abjad model-model Volvo sekali lagi bertukar apabila masuk ke era Re’Volvo’lution dengan model S60 – dimana S bermaksud sedan dan nombor di belakang adalah siri model. Jika S ditukar kepada V, ia bermaksud wagon (van), manakala XC pula merujuk kepada SUV.

Selain dari nama baru, model-model elektrik generasi seterusnya Volvo juga akan tampil dengan rekaan yang lebih ringkas seperti ditunjuk pada Concept Recharge. Dengan asas platform kereta elektrik yang lebih ringkas tanpa enjin pembakaran dalaman, Volvo menjanjikan rekaan yang lebih anggun bagi memberikan kesan aerodinamik lebih baik serta ruang kabin lebih luas.

Ia juga akan dibekalkan dengan teknologi keselamatan dan dalam kereta terkini, termasuk memnggunakan penderia lidar pada bumbung yang diberikan secara standard, serta sistem operasi baharu yang dibangunkan dengan kerjasama Google.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required