Tiga kluster wujud akibat aktiviti rentas negeri – KKM

Tiga kluster wujud akibat aktiviti rentas negeri – KKM

Ketua Pengarah Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah memaklumkan, kementeriannya telah mengesan tiga kluster baharu disebabkan aktiviti rentas negeri yang sehingga kini menjangkiti 68 individu.

Jelasnya, kluster pertama dikenali sebagai Kluster Kampung Puteh yang dikesan di Machang, Kelantan. Di mana kes indeks bagi kluster ini adalah seorang lelaki warganegara berusia 38 tahun yang dilaporkan positif COVID-19 pada 21 Julai lalu hasil saringan kontak rapat, laporan Berita Harian.

“Lelaki ini mempunyai sejarah merentas negeri ke Selangor pada 12 hingga 17 Julai lalu dan nama kluster ini merujuk kepada lokaliti di mana penularan kes dilaporkan berlaku berlaku iaitu di Kampung Hutan Puteh, Machang. Sehingga kini seramai 40 individu sudah disaring dan daripada jumlah berkenaan 13 orang dijangkiti termasuk lima kes yang dikesan hari ini,” katanya semalam.

Bagi kluster kedua pula, ia dikenali sebagai Kluster Kampung Anak Ikan di Besut, Terengganu yang membabitkan kes indeks, seorang lelaki berusia 31 tahun yang mula mengalami gejala COVID-19 pada 17 Julai lalu.

Tiga kluster wujud akibat aktiviti rentas negeri – KKM

“Lelaki ini mempunyai sejarah merentas negeri ke Pahang pada 11 hingga 15 Julai lalu dan sehingga kini seramai 117 individu sudah disaring iaitu 29 daripadanya dijangkiti termasuk 11 kes baharu yang dilaporkan hari ini (semalam),” katanya.

Manakala kluster membabitkan aktiviti rentas negeri yang terakhir dikenali sebagai Kluster Paya Keladan di Temerloh, Pahang. Ia berpunca daripada seorang lelaki berusia 26 tahun yang dilaporkan positif COVID-19 pada 19 Julai lalu hasil saringan individu bergejala.

“Kes mempunyai sejarah merentas negeri ke Kelantan pada 12 hingga 14 Julai lalu dan sehingga kini seramai 61 individu sudah disaring dan daripada jumlah itu 26 kes dijangkiti termasuk tiga kes baharu yang dikesan hari ini (semalam),” katanya.

Sehingga kini, kerajaan masih mengekalkan larangan rentas daerah mahu pun negeri di seluruh negara, kecuali mendapat permit kebenaran rentas daripada pihak Polis DiRaja Malaysia utuk urusan kecemasan mahu pun mustahak serta bagi yang merentas atas faktor urusan kerja, perlukan disertakan dengan surat yang dikeluarkan oleh oleh Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required