Toyota hentikan pra-tempah Land Cruiser 300 2022 di Jepun, kuatkuasa larangan jualan semula 12 bulan

Toyota hentikan pra-tempah Land Cruiser 300 2022 di Jepun, kuatkuasa larangan jualan semula 12 bulan

Sebelum ini ada laporan yang mendakwa bahawa Toyota mengenakan syarat kepada pelanggan di Jepun yang mahu menempah Land Cruiser 300 yang baru diperkenalkan bulan lalu untuk menandatangani perjanjian bagi melarang mereka menjual semula SUV berkenaan. Susulan laporan tersebut, kini Toyota telah mengesahkan perkara berkenaan dengan mengeluarkan kenyataan rasmi.

Menurut laporan media Jepun, Mag-X, Toyota mengambil keputusan tersebut bagi mengelakkan Land Cruise 300 2022 yang dijual untuk pasaran domestik Jepun berkenaan dijual semula untuk dieksport ke pasaran luar. Menerusi perjanjian yang dibuat ini, Toyota boleh membatalkan pra-tempah yang dibuat oleh pelanggan sekiranya mereka berpotensi untuk menjual semula SUV berkenaan selepas dibeli.

“Pengedar Toyota dan Toyota Motor Corporation (TMC) bersefahaman bahawa apabila kenderaan dijual kepada pelanggan di Jepun, jualan tidak akan berhenti [disitu], tetapi setiap pengedar akan meneruskan hubungan tanggungjawab dengan pelanggan termasuk servis selepas jualan, bagi membolehkan keselamatan dan sekuriti pelanggan dilindungi,” tulis Toyota dalam kenyataan yang dikeluarkan.

“Sebagai tambahan, Land Cruiser agak popular pada pasaran luar negara, dan kami gusar berkenaan aliran pergerakan kenderaan ke luar negara dari Jepun sejurus ia dilancarkan, termasuk kemungkinan ia dieksport ke pasaran-pasaran tertentu yang mempunyai undang-undang sekuriti,” tambah kenyataan itu lagi.

Oleh itu TMC mengingatkan kesemua pengedar Toyota di Jepun untuk mengelakkan perkara ini yang akan menjurus kepada pelanggaran undang-undang pertukaran dan perdagangan asing, bagi meminimakan risiko pelanggaran undang-undang. Menurut laporan satu lagi portal Jepun iaitu Creative311, Toyota telahpun menerima pra-tempahan sebanyak 22,000 unit Land Cruiser 300 awal minggu ini.

Toyota mempunyai reputasi menghasilkan kenderaan yang tahan lasak, dan ia turut popular dikalangan kumpulan-kumpulan organisasi yang menjalankan aktiviti keganasan. Pada 2015, Toyota menyatakan mereka telah bekerjasama dengan Jabatan Perbendaharaan Amerika Syarikat bagi mendapat maklumat bagaimana kumpulan militan telah membeli kenderaan jenama mereka dalam jumlah yang besar seperti yang dilaporkan oleh Automotive News ketika itu.

“Toyota mempunyai polisi yang ketat untuk tidak menjual kenderaan kepada pembeli beroptensi yang mungkin akan menggunakannya atau mengubahsuainya bagi tujuan aktiviti separa tentera atau pengganas, dan kami mempunyai prosedur dan serta komitmen kontrak untuk mengelakkan produk kami diubah untuk kegunaan ketenteraan yang tidak dibenarkan,” tegas Toyota USA sebagai respon terhadap perkara berkenaan ketika itu, dan menambah mereka komited untuk sepenuhnya mematuhi undang-undang pada setiap negara yang mempunyai operasi syarikat.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required