Rossi bersara dari MotoGP, lumba kereta selepas ini?

Rossi bersara dari MotoGP, lumba kereta selepas ini?

Era sukan permotoran dua roda moden Valentino Rossi nampaknya sudah berakhir apabila beliau mengumumkan persaraan daripada MotoGP selepas musim 2021 tamat. Beliau sekarang berlumba untuk pasukan Petronas Yamaha Sepang Racing Team selepas pencapaian yang tidak bagus pada tahun 2020, ketinggalan di belakang pelumba muda yang semakin meningkat seperti Fabio Quartararo, Joan Mir dan Miguel Oliveira.

Rancangan Rossi selepas ini masih belum didedahkan, tetapi beliau ada menyatakan keinginan untuk menyertai perlumbaan kereta, berkemungkinan kelas GT. Pasukan lumba motosikal beliau pula, iaitu Team VR46 baru-baru ini telah menandatangani perjanjian dengan syarikat minyak Aramco, serta penganjur MotoGP, Dorna untuk penubuhan sebuah pasukan dalam kelas MotoGP menggunakan jentera Ducati.

Karier Rossi selama 25 tahun dalam Grand Prix bermula dari zaman dua lejang lagi, dan beliau telah memenangi kejuaraan yang pertama pada tahun 2001, iaitu perlumbaan terakhir bagi jentera 500 cc empat silinder dua lejang, sebelum beralih kepada enjin empat lejang. Rossi kemudiannya memenangi lima lagi kejuaraan secara berturut-turut bersama pasukan Honda dan juga Yamaha.

Rossi bersara dari MotoGP, lumba kereta selepas ini?

“Selepas lima kejuaraan berturut-turut dalam MotoGP, saya kalah untuk dua tahun. Dalam karier biasa, ia sepatutnya sudah berakhir. Walaubagaimanapun selepas itu saya masih dapat kembali ke atas, bersaing dengan Lorenzo, Stoner dan Pedrosa, dan memenangi dua lagi kejuaraan,” kata Rossi berkenaan perkara yang menyerlah dalam karier beliau.

Secara keseluruhannya, Rossi telah memenangi sembilan kejuaraan dunia, 115 tempat pertama dalam perlumbaan, 199 kali podium dalam MotoGP/500 cc, 55 kedudukan paling hadapan waktu memulakan perlumbaan MotoGP/500 cc dan 423 kali memulakan perlumbaan sepanjang karier dari tahun 1996.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required