Naza gesa kerajaan buka segera industri automotif

Naza gesa kerajaan buka segera industri automotif

Kumpulan Automotif Naza menggesa kerajaan untuk membenarkan semula sektor automotif tempatan untuk menyambung operasi dalam kadar segera, selepas dua setengah bulan PKP penuh dikenakan. Dalam satu kenyataan, syarikat itu menegaskan bahawa keseluruhan rantaian bekalan sektor berkenaan telah terkesan dengan teruk, terutama selepas penutupan penuh operasi perkilangan sejak awal Julai lalu.

CEO syarikat itu, Datuk Nik Hamdam Nik Hassan berkata, banyak syarikat dengan peranan sangat penting terhadap pengeluaran dan rantaian bekalan terletak di Selangor dan Kuala Lumpur. “Gangguan lebih lama terhadap perniagaan serta rantaian bekalan akan memberi kesan buruk kepada industri, terutama dengan pergantungan besar industri automotif terhadap pasaran domestik,” ujarnya.

“Penutupan berterusan terhadap jualan kenderaan, pengeluaran dan pengedaran kenderaan, komponen dan alat ganti, penutupan bilik pameran dan pusat edaran, serta penutupan penuh operasi akan membawa kesan penutupan perniagaan, terutama bagi pemain industri yang lebih kecil peranannya.”

Naza gesa kerajaan buka segera industri automotif

“Situasi semasa ketika ini bukan hanya tentang menyusahkan pelanggan, sebaliknya boleh melibatkan risiko kepada pemilik kenderaan akibat penggunaa berterusan dan kenderaan yang tidak diselenggara dengan betul serta kegagalan menggantikan alatan yang perlu mengikut jadual,” jelas kenyataan itu.

UMW Toyota Motor melalui Presidennya, Ravindran Kurusamy turut menyuarakan hal yang sama berkaitan penutupan semua bilik pameran Toyota dan Lexus telah membuatkan syarikat itu tidak dapat menjalankan sebarang perniagaan. KL dan Selangor kekal dalam Fasa 1 Pelan Pemulihan Negara (PPN), yang menetapkan kekangan ketat terhadap semua sektor ekonomi. Timbalan Pengerusinya, Akio Takeyama menambah, jika keadaan ini berterusan, ia tidak hanya akan memberik kesan kepada kenderaan komersial, yang sangat penting dalam tugas-tugas logistik di seluruh negara.

“Tambahan pula, perniagaan eksport juga akan terus terkesan memandangkan anak syarikat kami mengeksport dalam jumlah yang agak banyak melibatkan komponen automotif, sebagai sebahagian daripada rantaian bekalan global Toyota. Jika keadaan begini kekal, kami khuatir pelanggan kami di luar akan mencari pembekal lain memandangkan mereka tidak boleh menangguh pengeluaran mereka akibat kekurangan alatan komponen dari Malaysia. Ini juga akan memberi kesan langsung kepada ekonomi Malaysia sekiranya jumlah eksport semakin menurun,” tambahnya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required