Proton sahkan 86% staf telah divaksin sepenuhnya

Proton sahkan 86% staf telah divaksin sepenuhnya

Sejak memulakan program vaksinasi PIKAS pada pertengahan Julai lalu, sehingga kini, Proton telah mengesahkan seramai lebih 86% dari 8,486 warga kerjanya sudah divaksin sepenuhnya sebagai langkah pencegahan Covid-19.

Bagi pusingan kedua program ini, angka berkenaan dijangka akan bertambah kerana 98% pekerja sudah menerima dos pertama, sejajar dengan sasaran syarikat untuk mencapai imuniti kelompok di dalam rangkaian operasi syarikat.

Sama seperti pusingan pertama vaksinasi, kompleks sukan di kilang Tanjung Malim telah digunakan sebagai Pusat Pemberian Vaksin Industri (PPVIN), menyediakan kemudahan vaksinasi bagi warga kerja serta pembekal di kawasan setempat, sementara mereka yang bekerja di Shah Alam mendapat vaksin di Pusat Konvensyen Shah Alam (SACC).

“Proton dengan sukacitanya ingin memaklumkan bahawa program vaksinasi PIKAS telah dijalankan dengan berjaya. Seramai lebih daripada 60,000 orang di dalam ekosistem perniagaan kami, termasuk warga kerja dari pembekal dan wakil jualan, jadi kami amat berterima kasih kepada MITI, MOSTI dan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) untuk segala bimbingan bagi memastikan semua yang mendaftar melalui aplikasi MySejahtera telah mendapat vaksin mereka. Ia merupakan tugasan besar yang memerlukan koordinasi yang baik.

“Kami menjangkakan lebih 80% dari rangkaian operasi kami akan mendapat sekurang-kurangnya satu dos vaksin menjelang akhir Ogos ini dan ini akan membantu Proton untuk memulakan operasi sebaik sahaja industri automotif diberi lampu hijau untuk kembali beroperasi di seluruh negara,” kata Dr Li Chunrong, Ketua Pegawai Eksekutif Proton.

Sebagai persediaan, Proton telah meneliti semula prosedur perniagaannya untuk mengurangkan kebarangkalian penyebaran jangkitan penyakit. Operasi di setiap rangkaian telah diperketatkan untuk melindungi pelanggan dan pekerja sementara proses pembuatan di semua kilang Proton akan dipantau untuk mengurangkan sebarang risiko kebolehjangkitan kepada operasi di pelbagai peringkat.

“Proton komited untuk membantu Malaysia mengurangkan angka penularan wabak Covid-19 supaya mencapai matlamat Pelan Pemulihan Negara. Kami telah menghasilkan proses baharu di semua peringkat, dari kilang pembuatan ke pejabat korporat, bagi memastikan persekitaran bekerja yang baru dan selamat.

“Ia juga bermaksud peraturan ketat akan dikuatkuasakan dan kaedah seperti mesyuarat dalam talian dan pembahagian kerja dari rumah dan pejabat akan menjadi norma baru dalam masa terdekat,” tambah Dr Li Chunrong.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required