Nissan Terra facelift dilancarkan di Thailand – terima lebih banyak ciri keselamatan, harga dari RM152k

Nissan Terra facelift dilancarkan di Thailand – terima lebih banyak ciri keselamatan, harga dari RM152k

Selepas tiga tahun Nissan Terra diperkenalkan di Thailand, kini SUV berasaskan pikap Navara itu telah pun dipertingkatkan. Jika di Timur Tengah, ia diperkenalkan pada November lalu dengan nama X-Terra.

Bahagian hadapannya banyak diinspirasikan berdasarkan model facelift Navara dan Patrol. Beberapa ciri yang dipertingkatkan termasuklah gril V-motion yang lebih besar, lampu utama LED berbentuk-C dengan sepasang projektor berbentuk kuib ais (yang didakwa mampu meningkatkan kecerahan sehingga 34%), corong. udara tengah yang diposisikan sedikit atas dan juga lampu kabus menegak, serta corong fender hadapan tiruan.

Ciri yang direka semula juga melibatkan bahagian belakang dengan lampu belakang yang dibentuk semula dan jaluran krom berbentuk lengkungan hingga ke lencananya dan juga plat nombor. Bahagian bampar juga diprofil semula, serta diletakkan reflektor yang lebih lebar sedikit ke bawah. Kini ia turut diberikan roda aloi dua-tona gaya-turbin bersaiz 18-inci secara standard.

Nissan Terra facelift dilancarkan di Thailand – terima lebih banyak ciri keselamatan, harga dari RM152k

Untuk bahagian dalamnya pula, kabinnya telah dipertingkatkan dengan elemen komprehensif termasuk papan pemuka yang diinspirasikan dari model Almera, berbeza dengan Navara, termasuk menampilkan lebih banyak switchgear. Tempat duduk juga telah dibentuk semula untuk lebih keselesaan, sementara brek parkir elektronik telah menggantikan brek tangan konvensional. Cermin hadapan dan juga cermin sisi hadapan pula telah diperbiat daripada kaca akustik untuk mengurangkan bunyi bising kabin – yang pertama dalam segmennya.

Terra juga kini dilengkapi dengan skrin sesentuh sembilan-inci yang lebih besar untuk sistem infotainmen NissanConnect – dilengkaoi dengan ketersambungan Apple CarPlay dan Android Auto tanpa wayar – berbanding paparan lapan-inci, dengan paparan pelbagai-info tujuh-inci pada kluster instrumen untuk trak pikap.

Lain-lain peningkatan termasuklah sistem bunyi Bose lapan-pembesar suara, monitor belakang yang boleh diterbalikkan ke bawah bersaiz 11-inci dengan HDMI, cermin pandang belakang digital, pengecas tanpa wayar Qi 15-watt dan lima port USB termasuk USB-C. Pintu belakang bebas-tangan pemasangan oleh wakil pengedar juga ditawarkan.

Nissan Terra facelift dilancarkan di Thailand – terima lebih banyak ciri keselamatan, harga dari RM152k\

Peningkatan yang paling impresif ialah jumlah kit keselamatan yang diberikan. Kesemua model dilengkapi dengan Nissan 360-Degree Safety Shield yang merangkumi brek kecemasan sendiri dan amaran ketibaan lorong. Untuk model spesifikasi penuh VL pula ditambah dengan pemantauan titik buta, kepekaan trafik lintasan belakang. dan sistem kemera 360 darjah dengan Pengesan Objek Bergerak (MOD). Enam beg udara dan kawalan kestabilan diberikan secara standard.

Hanya ada satu saja pilihan enjin yang ditawarkan iaitu unit YS23DDTT 2.3 liter pengecas turbo-berkembar diesel, yang mampu memberikan kuasa hingga 190 PS pada 3,750 rpm dan tork 450 Nm antara 1,500 dan 2,500 rpm. Ia dipadankan dengan kotak gear automatik tujuh-kelajuan, dengan VL turut ditawarkan dengan pacuan semua-roda dan
locking rear differential.

Harga untuk barisan Nissan Terra facelift ini adalah dari 1,199,000 baht (RM152,300) untuk model asas E 2WD hingga 1,499,000 baht (RM190,400) untuk varian tertinggi VL 4WD. Empat pilihan warna diberikan – White Pearl, Brilliant Silver, Black Star dan Twilight Gray – dengan varian VL turut menerima dua lagi warna tambahan iaitu Forged Copper dan Coulis Red. Varian ini juga menerima sama ada skim warna dalaman beige atau burgundy.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required