BMW i4 eDrive40 G26 — EV yang bakal tiba di Malaysia

BMW i4 eDrive40 G26 — EV yang bakal tiba di Malaysia

Kini sah bahawa BMW Malaysia akan memperkenalkan model elektrik penuh i4 tidak lama lagi. Model yang pertama kali membuat penampilan dalam laman web Malaysia pada Mei lalu, akan menjadi satu daripada tiga model BMW i yang dijual di sini. BMW iX xDrive40e satu-satunya daripada tiga model terbabit yang mula dijual di sini (bermula RM420k), tetapi pendaftaran minat untuk i4 dan iX3 juga kini dibuka.

Setakat ini, i4 eDrive40 menjadi satu-satunya varian yang tersenarai dalam laman web tempatan, dengan set kelengkapannya diasingkan dengan agak komprehensif. Ini termasuklah ciri configurator yang disediakan, membolehkan pengunjung membangunkan model berkenaan mengikut selera sendiri, dengan pilihan warna badan, rekaan rim, kemasan dalaman dan warna balutan kulit untuk kerusinya. Ada juga i4 dalam penampilan M Sport turut ditampilkan.

i4 merupakan sebuah coupe empat-pintu yang menggunakan asas 4 Series Gran Coupe G22, tetapi mempunyai kelebaran jejak roda kiri dan kanan bahagian depan yang lebih 26 mm dan belakang 13 mm berbanding 3 Series G20. Kedudukan pek bateri 83.9 kWh juga menyumbang kepada titik graviti yang lebih rendah — 53 mm lebih rendah berbanding 3 Series.

BMW i4 eDrive40 G26 — EV yang bakal tiba di Malaysia

Dari segi prestasi, i4 eDrive40 dilengkapi unit kuasa tunggal 250 kW, yang menghasilkan 340 PS dan 430 Nm tork. motor berkenaan menggerakkan roda belakang melalui transmisi kelajuan tunggal, membolehkannya memecut 0-100 km/j dalam masa 5.7 saat dengan had laju elektronik maksimumm 190 km/j. Agihan berat bagi varian ini ialah 45.1:54.9.

Bagi jarak pemanduan pula, bateri 83.9 kWh (dengan jaminan lapan-tahun atau 160,000 km) mampu memberikan sehingga 590 km (kitaran WLTP) untuk satu cas penuh. Ia mampu menampung sehingga 200 kW DC pengecasan pantas (sambungan CCS Combo 2) — pengecasan 10 minit akan memberikan jarak 164 km. i4 didatangkan dengan pengecas AC bersepadu 11kW (Type 2) — cas 100% dalam mod ini memakan masa 8.5 jam. Motor elektriknya pula mampu mengendalikan sehingga 195 kW regenerative braking.

Membandingkan kos selenggara keseluruhannya, BMW memaklumkan i4 ini 30% lebih murah berbanding model sama dengan enjin biasa. Ini selepas mengambil kira perbelanjaan untuk cukai, insurans, penyelenggaraan dan alat ganti. Tiada penukaran minyak enjin diperlukan dan tiada sistem ekzos untuk diselenggara, serta penggunaan brek juga kurang bebanan memandangkan motor elektrik akan memantu memperlahankan kenderaan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required