Sistem telematik Subaru Connex dilancarkan untuk XV dan Forester di Malaysia – RM1,900; boleh retrofit

Sistem telematik Subaru Connex  dilancarkan untuk XV dan Forester di Malaysia – RM1,900; boleh retrofit

TC Subaru, pengedar eksklusif kenderaan Subaru di Malaysia, telah melancarkan sistem telematik Subaru Connex selepas berjaya dalam ujian percubaannya selama dua tahun. Harganya sekitar RM1,900, Connex boleh didapati mulai 10 september 2021 untuk pelanggan yang memiliki SUV XV dan Forester, sama ada unit baharu atau pun sedia ada (boleh retrofit atau dipasangkan).

Harga yang ditawarkan untuk Connex ini merangkumi pemasangan perkakasan yang diperlukan, cukai yang berkaitan dan juga langganan selama setahun. Yuran pembaharuan langganan sebanyak RM360 akan dicaj selepas tahun kedua dan ke atas.

Seperti mana-mana sistem telematik di Malaysia (Toyota VTS, Honda Connect, Hyundai Telematics, dan lain-lain), pengguna Connex perlulah memuat turun aplikasi khas yang disediakan ke peranti Android atau iOS untuk mengakses semua ciri.

Ini termasuklah respons dan kepekaan kemalangan automatik, di mana ketika kemalangan berlaku, sistem akan merekodkan lokasi kenderaan, kelajuan pelanggaran dan impak kemalangan sebelum menghantar maklumat terbabit ke pusat panggilan.

Pemandu dan penumpang akan dihubungi untuk mengetahui adakah mereka memerlukan bantuan perubatan dan/atau bantuan tepi jalan, yang akan segera dihantar sekiranya perlu. Walau bagaimana pun, jika tiada respons pada peti suara dalam kereta yang didaftarkan dan impak kemalangan telah dikenalpasti, pusat panggilan akan segera menghantar servis kecemasan terus ke lokasi kemalangan.

Ia juga memudahkan pemilik Subaru untuk mendapatkan bantuan tepi jalan, apa yang perlu mereka lakukan hanya menekan butang bCall pada aplikasi, dan pasukan bantuan akan dihantar ke lokasi kemalangan dengan kadar segera. Pengguna juga boleh meminta bantuan perubatan untuk dihantar segera ke lokasi mereka, dan servis SOS ini juga boleh digunakan sekiranya mereka menyaksikan kemalangan atau mahu membantu sesiapa yang memerlukannya.

Selain berkenaan keselamatan, Connex juga didatangkan dengan ciri lain termasuk Smart Alarm untuk memaklumkan pengguna sekiranya kenderaan mereka dihidupkan atau pun ditunda. Sementara itu, Car Status pula membolehkan pengguna memeriksa voltan dan status bateri, voltan bateri peranti, status pencucuhan, sejarah pemanduan dan lokasi parkir terakhir.

Untuk kemudahan lain, sistem ini juga berkeupayaan mengesan lokasi kenderaan di mana ia membantu jika ada kes kecurian kenderaan. Lain-lain ciri termasuklah pengingatan penyelenggaraan kenderaan dan memberikan skor untuk setiap kali perjalanan yang dibuat.

Sistem telematik Subaru Connex  dilancarkan untuk XV dan Forester di Malaysia – RM1,900; boleh retrofit

Jika anda mahu meminjamkan kereta anda kepada orang lain, anda juga boleh menyemak perjalanan yang lepas dan juga menentukan kepekaan kelajuan sekiranya kereta tersebut dipandu melebihi had kelajuan yang ditetapkan. TC Subaru menambah Connex juga merupakan Usage-Based Insurance (UBI), tetapi informasi berkenaan hanya boleh disalurkan apabila program berkenaan dilancarkan pada awal 2022.

TC Subaru turut menambah pengguna Connex akan mendapat banyak manfaat eksklusif termasuk khidmat tunda tanpa had ke mana-mana bengkel Subaru yang diiktiraf jika berlaku sebarang insiden tidak diingini (banjir, rosak atau kemalangan), perkhidmatan baik pulih di lokasi sehingga RM300 (hanya untuk kos buruh) bagi setiap kemalangan, dan pembayaran balik pengangkutan sehingga RM2,000 bagi baik pulih akibat kemalangan.

“Subaru Connex merupakan masa yang tepat apabila keselamatan menjadi lebih penting. Peranti ini juga meningkatkan komitmen kami yang berterusan dalam aspek keselamatan, memberikan pemandu Subaru sesuatu yang boleh mereka harapkan jika memerlukan bantuan kecemasan,” ujar Eugene Tay, pengurus negara di TC Subaru.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required