Perodua catat jualan 6,988 unit kereta sepanjang Ogos

Perodua catat jualan 6,988 unit kereta sepanjang Ogos

Sepanjang bulan Ogos lalu, Perodua telah menjual sebanyak 6,988 unit kenderaan, 10 kali ganda lebih banyak berbanding angka kenderaan yang didaftarkan pada Julai. Ini disebabkan kilang dan bilik pameran Perodua kini beransur-ansur menyambung semula operasinya sejak 16 Ogos lalu.

“Kami menjangka akan melihat peningkatan pengeluaran dan jualan kenderaan pada September kerana keadaan beransur pulih,” jelas Presiden dan CEO Perodua, Datuk Zainal Abidin. Semua operasi Perodua ditangguhkan berikutan PKP yang dikenakan oleh kerajaan bermula 1 Jun lalu untuk membendung jangkitan Covid-19.

Bagi jumlah jualan tahunan setakat Ogos 2021, pendahulu pasaran ini telah mendaftarkan 104,933 kenderaan, 12.5% lebih rendah berbanding 119,977 unit yang dijual dalam tempoh sama tahun lalu.

“Kami sedang bertungkus-lumus untuk merapatkan jurang ini dengan cara merancakkan lagi jumlah pengeluaran dan meningkatkan SOP bagi memastikan keselamatan semua pekerja dan pelanggan kami,” ujar beliau, dan menambah, berdasarkan sumber dan masa yang ada, sasaran pengeluaran syarikat itu untuk 2021 kini diturunkan sebanyak 10.8%, dari 240k unit kepada 214k unit.

Kekurangan bekalan cip semikonduktor di peringkat dunia juga masih berterusan, namun Perodua memaklumkan pihaknya telah mendapatkan cukup bekalan untuk membolehkan pengeluarannya berjalan lancar untuk baki tahun ini. Dengan keadaan beransur-ansur pulih, kedudukan carta jualan bagi Julai 2021 yang menyaksikan Proton berada di atas, Mitsubishi ketiga dan Perodua di tangga keempat, tidak akan kekal lama seperti itu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required