Jualan kenderaan di Malaysia untuk Julai 2021 ikut jenama – Proton nombor 1, Perodua jatuh nombor 4

Jualan kenderaan di Malaysia untuk Julai 2021 ikut jenama – Proton nombor 1, Perodua jatuh nombor 4

Sektor automotif dalam negara hanya berjaya menjual sebanyak 7,086 unit kenderaan baharu untuk bulan lalu. Namun disebabkan pada Jun jualan yang dicatatkan hanya 1,921 unit, angka berkenaan sebenarnya dilihat naik sebanyak 269%.

Dan situasi pandemik yang masih belum berakhir ini mencatatkan satu lagi keputusan yang jarang untuk kita lihat – Proton dilihat berjaya mendahului carta jualan untuk Julai 2021, Mitsubishi melonjak ke tangga ketiga, manakala Perodua jatuh ke tempat keempat.

Sepanjang bulan Julai 2021, Proton berjaya menjual sebanyak 1,904 unit kenderaan untuk berada di tempat pertama. Ia diikuti Toyota di tempat kedua dengan jualan sebanyak 1,442 unit, dan Mitsubishi di tempat ketiga dengan jualan 686 unit.

Jualan kenderaan di Malaysia untuk Julai 2021 ikut jenama – Proton nombor 1, Perodua jatuh nombor 4

Perodua yang biasanya di tempat pertama jatuh ke tangga keempat dengan hanya berjaya menghantar sejumlah 655 unit kenderaan baharu kepada pelanggan sepanjang Julai 2021. Honda pula berada di tempat kelima dengan jualan hanya 70 unit.

Jika diperhatikan lagi data jualan yang dikeluarkan oleh Persatuan Automotif Malaysia (MAA) ini, Perodua juga adalah satu-satunya jenama yang menunjukkan penurunan jualan berbanding bulan sebelumnya dalam senarai 10 teratas, turun sebanyak 35.1%.

Manakala pengeluar lain menunjukkan peningkatan yang begitu drastik dengan Proton +290.2%, Toyota +1,616.7%, Mitsubishi +376.4%, Honda +2,559.1%, Isuzu +4,283.3% dan Porsche +3,000%. Prestasi jualan yang ditunjukkan pada Julai ini sebenarnya bergantung kepada stok yang ada dari pengeluar memandangkan kilang dan bilik pameran yang terpaksa ditutup dalam tempoh Pelan Pemulihan Negara (PPN).

Jualan kenderaan di Malaysia untuk Julai 2021 ikut jenama – Proton nombor 1, Perodua jatuh nombor 4

Bagi Perodua, seperti yang kita ketahui setiap unit yang dibuat di kilang biasanya semuanya sudah ditempah, jadi sudah tentu jarang ada stok lebihan yang disimpan. Namun dengan kelonggaran yang telah diberikan oleh kerajaan kerana semakin ramai rakyat Malaysia menerima suntikan vaksin, kilang Perodua di Sg Choh kini sudah mula beroperasi semula, dan tidak mustahil mereka bakal naik semula ke tangga pertama bulan ini.

Dalam perkembangan sama, Toyota kini telah mendahului Honda dengan kelebihan sebanyak 10k unit untuk jualan kumulatif dari Januari hingga Julai 2021. Ini bermaksud misi Toyota untuk berada semula di tempat pertama bagi pengeluar bukan nasional nombor 1 di Malaysia berada dalam landasan betul. Manakala Mitsubishi pula telah mencatatkan jualan terbaik mereka untuk berada di tempat kelima keseluruhan, serta menjarakkan kedudukan lebih jauh berbanding Nissan dan Mazda.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required