Toyota sasar atasi jualan Honda di Malaysia tahun ini untuk kembali sebagai jenama bukan nasional no.1

Toyota sasar atasi jualan Honda di Malaysia tahun ini untuk kembali sebagai jenama bukan nasional no.1

Toyota mensasarkan untuk mengatasi angka jualan Honda di Malaysia tahun ini untuk kembali sebagai jenama bukan nasional nombor satu. Misi ini tersebut telah dinyatakan dalam satu pembentangan koprat yang dibuat oleh UMW Holdings Berhad bulan ini. Syarikat berkenaan merupakan pemegang saham terbesar dalam UMW Toyota Motor (UMWT), yang menjadi pengimport dan pengedar rasmi Toyota dan Lexus di Malaysia.

Misi untuk “menjadi peneraju semula dalam segmen bukan nasional” ini akan disokong menerusi pelancaran pelbagai model baharu. Awal bulan ini, UMWT sudahpun melancarkan versi facelift untuk Fortuner dan Innova, dan ia akan diikuti SUV segmen-C Corolla Cross pada suku kedua 2021, dan juga sebuah sedan bersama “Model GR” baharu pada suku keempat tahun ini.

Dalam slaid pembentangan berkenaan turut mendedahkan rancangan UMWT untuk “mendapatkan model-model CKD segmen-C dan komersial” tahun ini. Model segmen-C yang dirancang untuk dihasilkan secara pemasangan tempatan (CKD) boleh jadi adalah Corolla Cross, yang telah pun diperkenalkan di Thailand pada pertengahan tahun lalu.

Toyota sasar atasi jualan Honda di Malaysia tahun ini untuk kembali sebagai jenama bukan nasional no.1

Syarikat berkenaan turut merancang untuk “memperkenalkan lebih model hybrid CKD selepas ini”. Buat masa sekarang, Corolla Cross turut mempunyai varian hibrid, jadi berkemungkinan besar kita di Malaysia turut akan ditawarkan dengan SUV segmen-C berkenaan bersama teknologi elektrifikasi (bukan plug-in hybrid) yang dipasang secara tempatan.

Selain dari model-model baharu, UMWT turut akan menumpukan perkara-perkara lain yang akan membantu untuk memacu jualan mereka. Syarikat berkenaan akan memperkenalkan “pakej pembiayaan inovatif” menerusi rirma pembiayaan dalaman UMWT iaitu Toyota Capital dan juga bank-bank lain.

Jualan atas talian turut akan diperhebatkan – selain dari kedai maya rasmi yang telahpun berada dalam aplikasi Shopee dan Lazada, Toyota bakal memperkenalkan platform jualan atas talian mereka sendiri. Syarikat tersebut juga mahu meluaskan lagi asas pelanggan mereka, dengan jualan flit kepada kerajaan serta jualan kenderaan pra-milik yang dilihat mempunyai potensi untuk berkembang.

Honda mula menewaskan Toyota dan menguasai pasaran segmen bukan-nasional di Malaysia bermula pada tahun 2015 sehingga sekarang. Pada 2017, Honda berjaya menjual sebanyak 109,511 unit kenderaan – rekod tahunan tertinggi pernah dicatatkan oleh jenama automotif bukan-nasional di Malaysia. Ini menjadikan pasaran Malaysia agak unik kerana tak banyak pasaran lain dunia yang boleh kita lihat Honda berada di atas Toyota.

Dalam suasana Pandemik Covid-19 tahun lalu, Honda masih bertahan sebagai jenama bukan nasional terlaris di Malaysia, namun mencatatkan penyusutan dengan hanya menjual 60,468 unit kenderaan – rekod terendah pernah dicatatkan sejak zaman saingan sengitnya bersama Nissan pada tahun 2013.

Toyota sasar atasi jualan Honda di Malaysia tahun ini untuk kembali sebagai jenama bukan nasional no.1

Manakala bagi Toyota, jualan mereka hanya menyusut sedikit pada 2020, dengan rekod 58,501 unit kenderaan berjaya dijual. Jadi dengan jurang yang begitu sedikit antara dua jenama Jepun berkenaan di Malaysia tahun lalu, tidak mustahil Toyota boleh merampas kembali takhtanya dari Honda tahun ini.

Nak tahu lebih berkenaan persaingan antara jenama bukan nasional paling popular di Malaysia (Honda, Toyota, Nissan dan Mazda) dalam 10 tahun kebelakangan ini? Baca analisa yang telah kami buat pada artikel di PAUTAN INI.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required