Hyundai Casper — pilihan dua enjin petrol, ADAS untuk semua tingkat kemasan SUV kompak di Korea

Hyundai Casper — pilihan dua enjin petrol, ADAS untuk semua tingkat kemasan SUV kompak di Korea

Hyundai telah umumkan yang tempahan awal di Korea telah dibuka untuk model Casper, yang membuat penampilan sulungnya awal bulan ini. Tempahan akan diambil melalui sebuah laman web khusus untuk Casper, berbanding saluran rangkaian jualan biasa, bagi tempoh dua minggu sebelum model kompak ini dilancarkan pada 29 September nanti.

Casper ditawarkan dengan dua pilihan enjin petrol — versi NA 1.0 liter MPI yang menjana 76 PS dan 95 Nm tork, dan unit 1.0 liter T-GDI turbocas dengan 100 PS dan 172 Nm tork seperti yang dilihat pada Hyundai i10 N Line.

Spesifikasi enjin turbocas bagi model ini adalah eksklusif kepada varian Casper Active, dan jika digandingkan dengan tingkat kemasan Trim akan melibatkan juga rekaan rim eksklusif serta tambahan spoiler belakang.

Hyundai Casper — pilihan dua enjin petrol, ADAS untuk semua tingkat kemasan SUV kompak di Korea

Tingkat kemasan Modern dan Inspiration menerima mod pemanduan 2WD laluan kasar, yang akan menetapkan secara automatik input pendikit dan brek berdsarkan keadaan permukaan jalan seperti ketika salji, lumpur dan berpasir.

Bagi memaksimumkan ruang kabin SUV kompak ini, bahagian belakang Casper boleh dialih ke depan dan belakang sebanyak 160 mm, dengan kemampuan untuk direbahkan sehingga 39 darjah. Kapasiti barangannya boleh mencecah 301 liter dengan kerusi belakang dialihkan ke depan, sementara objek panjang boleh memanfaatkan ruang 2,059 mm panjang ketika kerusi penumpang depan dan belakang dilipat sepenuhnya.

Infotainmen dalam Casper dilengkapi dengan Hyundai CarPay, sebuah ciri bayaran tanpa tunai dalam kenderaan, sementara pengesanan suara menawarkan fungsi mudah untuk membolehkan pemandu menetapkan pendingin hawa menggunakan suara. Instrumen untuk pemandu dipaparkan melalui panel digital, sementara paparan infotainmen melalui panel apung di papan pemuka.

Hyundai Casper — pilihan dua enjin petrol, ADAS untuk semua tingkat kemasan SUV kompak di Korea

Kelengkapan keselamatan standard yang ada pada Casper terdiri daripada tujuh beg udara. Selain itu, sistem bantuan pemandu maju (ADAS) turut disertakan, terdiri daripada bantuan mengekal perlanggaran depan untuk kenderaan, pejalan kaki dan pengayuh basikal, bantuan mengekalkan lorong, amaran perhatian pemandu dan bantuan lampu tinggi.

Ditawarkan sebagai pilihan untuk tingkat kemasan Modern dan ke atas adalah pakej SmartSense yang merangkumi bantuan menghindar perlanggaran depan untuk simpang, bantuan menghindar perlanggaran sisi belakang, bantuan menghindar perlanggaran lintasan trafik di belakang serta kawalan melayar pintar.

Hyundai Casper — pilihan dua enjin petrol, ADAS untuk semua tingkat kemasan SUV kompak di Korea

Tiga tingkat kemasan ditawarkan untuk Casper, bermula dengan Smart pada harga 13.85 juta won (RM49,242), Modern pada 15.9 juta won (RM56,531) dan Inspiration 18.7 juta won (RM66,703). Bagi enjin turbocas Casper Active pula, ia lebih mahal sebanyak 950,000 won (RM3,379) bagi Smart dan Modern, manakala melibatkan tambahan 900,000 won (RM3,201) bagi tahap kemasan Inspiration.

Enam warna pilihan disediakan ketika pelancarannya, mewakili Tomboy Khaki, Soultronic Orange Pearl, Atlas White, Titan Gray Metallic, Intense Blue Pearl dan Unbleached Ivory — yang terakhir ini dihasilkan khusus untuk Casper.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required