Pemegang lesen belajar memandu diberi lanjutan hingga Jun 2022; lebih banyak kaunter bergerak JPJ

Pemegang lesen belajar memandu diberi lanjutan hingga Jun 2022; lebih banyak kaunter bergerak JPJ

Pemegang lesen belajar memandu (LDL) telah diberikan lanjutan hingga Jun tahun depan untuk mereka memperbaharui lesen berkenaan, jelas Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Wee Ka Siong. Tempoh lanjutan itu telah diberikan oleh JPJ untuk membantu mereka yang tidak dapat mengikuti proses mendapatkan lesen dan menduduki ujian memandu akibat pandemik Covid-19, lapor The Star.

“Sebelum ini, kami melanjutkan tempoh sah LDL selama tiga bulan, hingga November tahun ini. Sebagai menteri pengangkutan, saya bersetuju untuk memberikan lanjutan kepada LDL ini hingga 30 Jun tahun depan. Mereka yang terlibat tidak perlu tergesa-gesa untuk menduduki ujian memandu selepas ini. Mereka mempunyai banyak masa untuk membuat perancangan,” jelas beliau.

Sebelum ini, JPJ pada Ogos lalu memaklumkan semua pengguna jalan raya untuk memperbaharui lesen memandu dan cukai jalan sebelum 30 September ini, tanpa ada tempoh lanjutan lain akan diberikan selepas tarikh tersebut. Sementara itu, Kementerian Pengangkutan juga sedang mempertimbang untuk menyediakan lebih banyak kaunter bergerak JPJ bagi memudahkan orang ramai menjalankan urusan dengan jabatan itu ketika ini. Terdapat 17 kaunter bergerak JPJ setakat ini di seluruh negara, sekurang-kurangnya satu di setiap negeri.

“Kami akan menambah 50 lagi kiosk JPJ di seluruh negara. Kami akan mendapatkan bekalan bagi semua kiosk berkenaan antara Oktober dan November tahun ini,” jelas Wee, menekankan bahawa kaunter bergerak JPJ itu sangat membantu pengguna di kawasan yang jauh dari pejabat pos atau JPJ.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required