807 kemalangan jalan raya, 29 individu maut dari Jan- Sept 2021 libatkan pemanduan lawan arus – Dr. Wee

807 kemalangan jalan raya, 29 individu maut dari Jan- Sept 2021 libatkan pemanduan lawan arus – Dr. Wee

Menerusi persidangan Dewan Rakyat yang sedang berlangsung pagi ini, Menteri Pengangkutan Wee Ka Siong telah mengesahkan sebanyak 807 kemalangan jalanraya melibatkan kesalahan pemanduan lawan arus direkodkan sejak Januari sehingga September 2021.

Katanya, berdasarkan statistik data Kementerian Dalam Negeri (KDN), ia melibatkan 29 kes kemalangan maut, 17 individu cedera parah, 49 cedera ringan dan 712 akibatkan kerosakan, laporan FMT.

“Kajian mendapati bahawa faktor manusia adalah merupakan penyumbang utama kepada berlakunya sesuatu nahas jalan raya terutamanya yang memandu melebihi had laju, memandu di bawah pengaruh alkohol dan dadah, pemanduan tidak fokus seperti menggunakan telefon bimbit dan aplikasi tunjuk arah dan tidak mematuhi peraturan jalan raya.

“Faktor manusia ini pula boleh dikhususkan kepada dua penyebab iaitu aspek kompetensi melibatkan pengetahuan dan kemahiran memandu dan sikap yang menjurus kepada perangai dan mentaliti pemandu itu. Dalam kes berkaitan yang memandu lawan arus ini, kebelakangan ini telah kerap dilaporkan berlakunya kes-kes sedemikian yang disebabkan oleh pemandu yang memandu di bawah pengaruh alkohol atau dadah dan perkara ini amat membimbangkan,” katanya.

Beliau berkata demikian bagi menjawab soalan yang dikemukakan oleh Syed Ibrahim Syed Noh (PH-Ledang) yang meminta kerajaan menyatakan data dan statistik kemalangan jalanraya melibatkan kesalahan pemanduan lawan arus dari Januari 2021 sehingga kini serta faktor penyumbang

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required