Banyak faktor lain penyebab kemalangan; tidak adil syarat khas untuk pemegang lesen warga emas – Lee

Banyak faktor lain penyebab kemalangan; tidak adil syarat khas untuk pemegang lesen warga emas  – Lee

Cadangan Polis DiRaja Malaysia (PDRM) yang mengesyorkan syarat khas untuk pemegang lesen warga emas berusia 70 tahun dan ke atas yang perlu mendapatkan pengesahan kesihatan dari doktor serta tempoh pembaharuan lesen dihadkan hanya setahun menerima banyak pandangan dari pelbagai pihak.

Perkara ini turut mendapat perhatian Pengerusi Ikatan Komuniti Selamat, Tan Sri Lee Lam Thye, yang berpendapat adalah tidak adil tidak adil jika ada yang mengesyorkan supaya syarat khas dikenakan untuk pemegang lesen memandu warga emas. Malahan, katanya, banyak faktor lain yang menjadi punca utama kemalangan jalan raya di negara ini.

“Usia tertentu warga emas tidak sepatutnya dijadikan isu dan wajar mereka dibenarkan memohon selagi mereka tiada masalah kesihatan kerana tidak adil jika kerajaan merancang untuk menyekat hak pemilikan lesen terhadap semua, hanya disebabkan peratusan kecil kemalangan.

“Ini kerana ramai kalangan warga emas masih menjalani kehidupan aktif atau berdikari yang memerlukan mereka bergerak sendiridi samping kos menggunakan perkhidmatan e-hailing atau pengangkutan awam adalah tinggi terutama kepada yang tiada pendapatan tetap,” katanya kepada Berita Harian.

Tambah beliau, secara relatifnya, banyak kemalangan disebabkan kenderaan dipandu laju, pemanduan melulu, menggunakan telefon bimbit dan penyalahgunaan dadah serta memandu di bawah pengaruh alkohol.

Banyak faktor lain penyebab kemalangan; tidak adil syarat khas untuk pemegang lesen warga emas  – Lee

“Sedangkan kemalangan disebabkan individu lanjut usia agak terpencil berbanding punca nahas yang lain. Syor had usia tidak boleh dilakukan seperti negara Barat kerana faktor sosioekonomi yang rendah untuk melarang pemilikan lesen memandu terhadap golongan warga emas, pesara dan serta tiada pekerjaan.

“Jika ia terus dibuat, akan timbul masalah tekanan mental susulan mereka tidak dapat bergerak terutama yang tinggal bersendirian akan menyukarkannya mendapatkan keperluan harian, melakukan aktiviti kerohanian, sukarela atau kebajikan yang biasa dilakukan,” katanya.

Dalam pada itu, beliau mengambil contoh bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad yang masih cekap memandu sendirian meskipun sudah usianya lebih 90 tahun.

“Jadi pada saya, usia bukan menentukan kecekapan pemanduan tetapi ia dipengaruhi tahap pematuhan peraturan jalan raya, kesihatan berikutan ramai yang berusia 70 hingga 90 tahun mampu memandu dengan selamat,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required