DHL, Tenaga Nasional bekerjasama terajui guna van penghantar EV, pengecas pantas 60 kW pada 1H 2022

DHL, Tenaga Nasional bekerjasama terajui guna van penghantar EV, pengecas pantas 60 kW pada 1H 2022

Tenaga Nasional Berhad (TNB) dan DHL Express Malaysia (DHL) telah mencapai memorandum persefahaman (MoU) bagi pengenalan kenderaan elektrik ke dalam armada logistik firma berkenaan, lapor The Edge Markets.

Kumpulan pertama kenderaan bebas cemar berkenaan akan melibatkan tiga unit Nissan e-NV200, yang DHL jangkakan akan diterima dalam masa sembilan bulan, lapor The Star. Dalam fasa percubaan ini, TNB akan memasangkan infrastruktur pengecas untuk armada penghantar EV di pusat servis DHL di Jalan Chan Sow Lin, Kuala Lumpur.

Ini akan disertai oleh dua lagi pengecas pantas langsung di dua lagi lokasi di Lembah Klang — satu di bangunan Dayabumi sub-stesen di pusat bandar — yang berada dalam laluan kenderaan penghantaran tersebut. TNB akan memasang pengecas pantas 60 kW yang canggih, yang akan memberikan jarak perjalanan 6 km bagi setiap minit pengecasan, ujar Ketua Pegawai Runcit TNB, Datuk Megat Jalaluddin Megat Hassan.

Van penghantar Nissan e-NV200 dijangka akan memberikan jarak perjalanan sekitar 200 km dari pengecasan tujuh jam/satu malam. Jarak purata yang diliputi oleh petugas penghantaran DHL pula adalah 180 km di kawasan urban, ujar Pengarah Urusan DHL Express Malaysia, Julian Neo.

DHL, Tenaga Nasional bekerjasama terajui guna van penghantar EV, pengecas pantas 60 kW pada 1H 2022

“Dengan TNB merangcang untuk memasang lebih banyak stesen pengecas EV untuk memenuhi keperluan EV komersial yang semakin bertambah di sepanjang laluan penghantaran untuk DHL, kami secara tidak langsung mewujudkan permintaan terhadap EV bagi masa terdekat. Dengan itu, TNB terbuka untuk menjalin lebih banyak kerjasama dalam industri armada dan mensasarkan untuk membangun model perniagaan yang memanfaatkan banyak pihak bersama untuk memasang, menyelenggara dan mengendalikan infrastruktur di sepanjang laluan biasa kenderaan armada penghantaran,” tambah Megat.

Neo pula berkata, penggunaan kenderaan EV oleh syarikat logistik seperti dilakukan DHL menandakan permulaan baru dalam usaha untuk menjadikan penghantaran jarak akhir lebih hijau dan mesra alam.

Kerjasama ini selari dengan matlamat DHL untuk mencapai logistik sifar cemar menjelang 2050, yang juga merupakan usaha yang lebih meluas Deutsche Post DHL Group ke arah nyah-karbon; syarikat itu merancang untuk melabur tujuh bilion Euro (RM35 bilion) dalam tempoh 10 tahun ke arah usaha logistik neutral-iklim.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required