GALERI: Mazda CX-9 Skyactiv-G 2.5L Turbo AWD 2021 – kini dengan Apple CarPlay tanpa wayar; RM336,215

GALERI: Mazda CX-9 Skyactiv-G 2.5L Turbo AWD 2021 – kini dengan Apple CarPlay tanpa wayar; RM336,215

Dilancarkan di Malaysia awal bulan ini, Mazda CX-9 2021 di pasaran kita adalah unit import sepenuhnya (CBU) yang ditawarkan dengan dua varian – 2WD dengan harga atas jalan bermula RM319,847.40 tanpa insurans, dan model yang dipaparkan menerusi galeri ini pula, AWD berharga RM336,215.40.

Seperti versi 2WD, harga bagi AWD juga menerima 50% pengecualian cukai jualan (SST) untuk kenderaan penumpang import sepenuhnya, dan didatangkan dengan waranti lima-tahun/100,000 km serta pakej penyelenggaraan percuma.

SUV tujuh-tempat duduk ini menerima kemasan luaran “Ignite Edition” sebagai ciri standard dengan ditampilkan ciri termasuk gril dan cermin sisi hitam berkilat, dan dilengkapi dengan rim aloi-aluminium 20-inci hitam yang dibaluti tayar 255/50.

Di dalamnya, ia menerima tempat duduk balutan kulit berwarna burgundy dengan papan pemuka kontras hitam, disertakan dengan kemasan dalaman ala-gunmetal gelap pada papan pemula dan pemukaan pintu, serta suis cermin dan tuil gear pula dihiasi dengan hitam berkilat di sekelilingnya.

Skrin infotainmen Mazda Connect sembilan-inci yang diperkenalkan tahun lalu masih dikekalkan, tetapi kini dengan ciri sokongan Apple CarPlay tanpa wayar yang melengkapi sambungan Android Auto dengan wayar sebelum ini.

Lain-lain kelengkapan yang diberikan termasuklah lampu utama LED larasan-sendiri automatik, lampu belakang LED, bilah pengelap cermin automatik, bumbung suria dan tailgate larasan kuasa, penderia parkir hadapan dan belakang (setiap satunya ada empat unit), kemasukan tanpa kunci dan butang penghidup enjin.

Tempat duduk hadapan pada CX-9 2021 ini dilengkapi dengan larasan kuasa 10-hala dengan memori untuk bahagian pemandu dan larasan kuasa enam-hala untuk penumpang hadapan; kedua-duanya dengan fungsi pengaliran dan pemanas. Ia turut diberikan kawalan suhu tiga-zon dengan corong di barisan kedua, kluster instrumen 4.6-inci, unit utama berwarna, navigasi dan sistem audio Bose 12-pembesar suara.

Penjana kuasanya masih kekal seperti sebelum ini iaitu 2.5 liter pengecas turbo, empat-silinder sebaris petrol dengan hamburan kuasa 228 hp pada 5,000 rpm dan tork 420 Nm pada 2,000 rpm. Varian AWD ini turut dilengkapi sistem pacuan semua-roda i-Activ bersama ciri Off-road Traction Assist, yang merupakan lanjutan kepada Traction Control System (TCS) pada SUV ini, untuk membantu pemandu di dalam permukaan mencabar. Ciri lain yang masih dikekalkan dari model tahun 2020 termasuk sistem i-Stop dan G-Vectoring Control Plus (GVC Plus).

Kelengkapan keselamatan SUV tujuh-tempat duduk ini juga kekal sama, termasuk enam beg udara (depan, sisi dan tirai), ABS, DSC, EBD, bantuan brek kecemasan, bantuan mula mendaki, lampu isyarat kecemasan dan Isofix. Tidak ketinggalan ialah bantuan pemanduan i-ActiveSense yang terdiri daripada ciri seperti lampu utama LED adaptif (ALH), peninjau titik buta (BSM), amaran lintasan trafik di belakang (RCTA), amaran penukaran lorong (LDWS), bantuan mengekalkan lorong (LAS) dan amaran perhatian pemandu (DAA). Sistem Smart City Brake Support (SCBS) juga datang dengan pengesan pejalan kaki di depan dan belakang.

Untuk pasaran Malaysia, Mazda CX-9 2021 ini ditawarkan dengan enam pilihan warna – Deep Crystal Blue, Jet Black, Machine Grey, Snowflake White Pearl dan Sonic Silver, dengan Soul Red Crystal seperti dalam foto ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required