Volvo dedah casis BZL untuk bas elektrik – penggerak 200 kW atau 400 kW, badan satu atau dua tingkat

Volvo dedah casis BZL untuk bas elektrik – penggerak 200 kW atau 400 kW, badan satu atau dua tingkat

Volvo Buses telah mendedahkan satu platform bas elektrik baru, yang dikatakan bakal menjadikan penawaran pengangkutan awam lebih berkelanjutan dan mesra alam. Penyelesaian global baru untuk pengangkutan elektrik syarikat ini dipanggil sebagai BZL Electric.

Menawarkan pengangkutan yang bersih, senyap dan cekap tenaga, casis BZL Electric ini direka untuk kedua-dua aplikasi badan satu tingkat dan dua tingkat, berserta pelbagai lagi pilihan untuk pembuat badan kenderaan.

Dibangunkan secara sendiri sepenuhnya oleh Volvo, platform ini menampilkan motor elektrik 200 kW (atau 268 hp), yang digabungkan bersama transmisi manual automatik dua tahap. Untuk penggunaan bas satu tingkat, penggeraknya boleh dipilih sama ada satu motor atau dua, dengan kuasa sehingga 400 kW (536 hp) sementara untuk penggunaan bas dua tingkat pula, ia cuma mendapat pilihan motor tunggal.

Bateri lithium ion 470 kWh yang dipadankan pada casis ini boleh dicas pelbagai cara termasuklah OppCharge yang membenarkan pengecasan 300 kW melalui bumbung apabila melalui kawasan yang mempunyai pantograph di atas, ataupun apabila di kawasan perhentian, boleh menggunakan pengecas Combo 2 CCS pada kadar 150 kW.

Platform ini boleh dipilih sama ada dengan roda besi atau aluminium, stereng hidraulik pacuan elektrik dan brek cakera. Kelengkapan keselamatan yang disediakan termasuk ABS, ESC, Hill Start Assist, Acceleration Slip Regulator serta Brake Blending.

Dalam menjadikan platform ini serba mesra alam, Volvo memberitahu BZL Electric telah dibangunkan sehingga 90% daripada binaannya boleh dikitar semula apabila sudah habis hayat nanti.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required