Kia Carnival 2022 kini di Thai – MPV 11-tempat duduk berlogo baharu, model asas Limited, RM233k-RM309k

Kia Carnival 2022 kini di Thai – MPV 11-tempat duduk berlogo baharu, model asas Limited, RM233k-RM309k

Sementara kita masih menanti Kia Carnival baharu memasuki pasaran Malaysia, di negara jiran, Thailand sudah pun menerima kehadiran model peningkatan tahunan pertama MPV generasi ke-empat ini. MPV 11-tempat duduk yang diimport sepenuhnya telah pun dilancarkan di negara berkenaan pada November tahun lalu.

Terdapat beberapa perubahan yang diberikan untuk model baharu ini, termasuklah dengan logo Kia baharu, bilah pengelap cermin automatik, sistem kamera 360-darjah dan pengecas tanpa wayar Qi. Model tertinggi SXL juga menerima paparan instrumen 12.3-inci dan juga sistem kamera titik buta yang ditunjukkan pada cermin sisi apabila anda menggunakan indikator.

Ia turut dibarisi kemasan Limited baharu, iaitu model asas dan ciri yang diberikan juga agak terhad berbanding model pertengahan EX, tidak disertakan dengan skrin sesentuh infotainmen 12.3-inci (hanya diberikan paparan lapan-inci), tailgate larasan kuasa bebas tangan, pintu gelangsar dan bukaan tailgate dengan satu sentuhan serta bilah pengelap cermin automatik, kamera 360-darjah (kamera undur dikekalkan) dan pengecas tanpa wayar.

Kia Carnival 2022 kini di Thai – MPV 11-tempat duduk berlogo baharu, model asas Limited, RM233k-RM309k

Perubahan kelengkapan ini membolehkan varian Limited ditawarkan pada harga 99,000 baht (RM12,200) lebih murah. Manakala kit standard yang dikekalkan termasuklah lampu utama reflektor LED automatik, lampu kabus LED, roda aloi dua-tona 18-inci, kemasukan tanpa kunci, butang push-start, tempat duduk hadapan larasan kuasa, upholstery kulit Saddle Brown, kawalan suhu automatik tiga-zon dengan air ionisation, pintu sisi gelangsar kuasa bebas tangan, ketersambungan Apple CarPlay dan Android Auto serta enam pembesar suara.

Bagi varian SXL, ia menerima lampu utama projektor dengan lampu tinggi automatik, rel bumbung, puddle light, lampu dalaman ambien, bumbung suria panoramik, pemilih gear rotary elektronik, tempat duduk hadapan dengan fungsi pemanas dan ventilasi, tempat duduk pemandu dengan memori posisi, skrin hiburan belakang dan sistem bunyi Bose 12-pembesar suara.

Kia Carnival 2022 kini di Thai – MPV 11-tempat duduk berlogo baharu, model asas Limited, RM233k-RM309k

Bagi aspek keselamatan, semua model didatangkan dengan tujuh beg udara, ABS dengan EBD dan bantuan brek, kawalan kestabilan dan cagak ISOFIX pada tempat duduk barisan kedua. SXL merupakan varian tunggal yang diberikan Kia Drive Wise bagi sistem bantuan pemandu, yang merangkumi brek kecemasan sendiri, kawalan kelajuan adaptif dengan stop-and-go, bantuan pemusatan lorong, pemantauan titik buta dan pengelak kemalangan, pengelak kemalangan trafik lintasan belakang, amaran membuka pintu dan pengingatan tali pinggang keledar belakang.

Di bawah bonetnya, ia masih mengekalkan penjana kuasa yang sama iaitu Smartstream R 2.2 VGT turbodiesel yang mampu menghamburkan kuasa 202 PS pada 3,800 rpm dan tork 441 Nm dari 1,750 hingga 2,750 rpm. Ia dipadankan dengan kotak gear automatik lapan-kelajuan, dengan pacuan disalurkan ke roda hadapan. Harga untuk Kia Carnival 2022 di Thailand bermula pada 2,045,000 baht (RM233,100) untuk model Limited, meningkat hingga 2,144,000 baht (RM265,300) untuk EX. Manakala model spesifikasi teringgi SXL pula berharga 2,495,000 baht (RM308,700).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required