PPN Fasa 3: 3 individu belum lengkap divaksin boleh naik 1 kereta, 3 termasuk pemandu bagi e-hailing, teksi

PPN Fasa 3: 3 individu belum lengkap divaksin boleh naik 1 kereta, 3 termasuk pemandu bagi e-hailing, teksi

Mulai hari ini, 1 Oktober 2021, Kuala Lumpur, Selangor, Putrajaya dan Melaka telah pun memasuki Fasa 3 di bawah Pelan Pemulihan Negara (PPN) di mana negeri-negeri terbabit kini mengikuti prosedur operasi standard (SOP) mengikut fasa yang telah ditetapkan oleh Majlis Keselamatan Negara (MKN).

Di bawah garis panduan terkini bertarikh 30 September 2021, individu yang belum divaksin kini boleh berkunjung ke bilik pameran, pusat cuci kereta, pasar pagi dan pasar tani. Malahan mereka kini juga dibenarkan untuk merentas daerah, walau bagaimana pun mereka masih perlu divaksin dan mendapatkan kebenaran polis sekiranya mahu merentas negeri untuk melawat pasangan masing-masing (bagi pasangan jarak jauh) atau anak.

Di bawah SOP bagi Fasa 3, jumlah penumpang bagi satu kereta kini dirombak untuk mereka yang belum lengkap divaksin. Pematuhan dua orang dalam satu kereta (masih tertakluk untuk negeri di bawah Fasa 2) kini tidak lagi diaplikasi untuk Fasa 3, dan dibenarkan untuk tiga individu menaiki satu kereta yang sama.

PPN Fasa 3: 3 individu belum lengkap divaksin boleh naik 1 kereta, 3 termasuk pemandu bagi e-hailing, teksi

Seperti sebelum ini, bagi mereka yang sudah lengkap divaksinasi, jumlah penumpang adalah tertakluk pada kapasiti tempat duduk kenderaan. Bahkan, individu terbabit dibenarkan membawa penumpang berusia 18 tahun dan ke bawah dengan mematuhi protokol kesihatan umum.

Manakala bagi mereka yang belum melengkapkan dos vaksinasi, maksimum tiga orang dibenarkan menaiki satu kereta bagi tujuan perubatan dan kecemasan, dan ini termasuklah mendapatkan perhatian penjagaan kesihatan, perubatan, dan ujian saringan.

Untuk perkhidmatan teksi dan e-hailing, jumlah penumpang yang dibenarkan dalam satu kereta di bawah panduan fasa 3 ditambah ke tiga individu termasuk dengan pemandu, tetapi masih kekal dengan peraturan sebelum ini iaitu penumpang perlu duduk di tempat duduk belakang.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required