Semua stesen Petronas kini bekalkan diesel Euro 5

Semua stesen Petronas kini bekalkan diesel Euro 5

Petronas telah mengumumkan bahawa semua bahan api diesel yang dijual di semua stesennya kini dari gred Euro 5. Dikenali dengan nama Petronas Dynamic Diesel Euro 5 dengan Pro-Drive, bahan api itu dijual di negara ini dalam tiga jenis campuran berbeza; B7, yang ditandai dengan pam warna biru, dan B10 serta B20 yang ditandai dengan pam warna hitam.

“Kami berbesar hati kerana dapat menyediakan rangkaian dan capaian meluas bagi diesel Euro 5 di Malaysia. Tiga campuran biodiesel kami melalui Petronas Dynamic Diesel Euro 5 dengan Pro-Drive memastikan semua pemandu mempunyai capaian kepada bahan api bersih yang tidak hanya baik untuk enjin kenderaan mereka, tetapi juga meninggalkan jejak karbon yang lebih kecil,” ujar Ketua Perniagaan Runcit Petronas Dagangan Berhad, Khalil Muri.

Campuran B7 bagi bahan api ini telah diperkenalkan pada November 2017, yang juga merupakan formulasi semula bagi Dynamic Diesel Euro 5 yang pertama kali memasuki pasaran pada 2016. Kini, Petronas mempunyai lebih daripada 1,000 stesen di seluruh negara.

Sehingga Rabu ini, harga mingguan bagi diesel Euro 5 campuran B10/B20 akan dijual pada harga RM2.15 seliter, sementara campuran B7 pula 10 sen lebih mahal pada RM2.25 seliter.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required