3 stesen MRT ditutup mulai 9 Okt hingga pembukaan MRT Laluan Putrajaya – bas perantara disediakan

3 stesen MRT ditutup mulai 9 Okt hingga pembukaan MRT Laluan Putrajaya – bas perantara disediakan

Rapid KL, pengendali tren MRT telah mengumumkan penutupan tiga stesen MRT iaitu Kwasa Damansara, Kampung Selamat dan Sg Buloh bermula Sabtu ini, 9 Oktober 2021 hingga pembukaan MRT Laluan Putrajaya. Ia adalah bagi kelancaran kerja-kerja migrasi terakhir bagi Sistem MRT Laluan Putrajaya (dahulunya dikenali sebagai Laluan SSP).

Untuk stesen Kwasa Damansara, kawasan parkir juga turut ditutup. Tetapi parkir bertingkat di stesen Sg.Buloh dibuka seperti biasa.

Dengan penutupan sementara ini, perkhidmatan MRT akan berakhir di stesen Kwasa Sentral. Perkhidmatan bas perantara MRT percuma akan disediakan di antara stesen Sg Buloh dan Kwasa Sentral, malah dalam perjalanan akan berhenti di Kampung Selamat. Frekuensi kekerapan bas perantara berkenaan adalah setiap 15 minit.

Dua hari lalu, Menteri Pengangkutan Datuk Dr Wee Ka Siong mengesahkan, Fasa Satu Laluan Putrajaya iaitu dari Stesen MRT Kwasa Damansara ke Stesen MRT Kampung Batu kini hampir 99.9% siap dan akan memulakan perkhidmatan operasi kurang daripada dua bulan lagi.

Manakala untuk Fasa Dua projek berkenaan kini telah mencapai tahap kemajuan keseluruhan sehingga 93.52% dan kebarangkalian boleh beroperasi seperti yang disasarkan pada Januari 2023.

Jajaran Putrajaya merupakan jajaran MRT kedua Lembah Klang selepas Jajaran Kajang, yang mula beroperasi pada Julai 2017. Laluan sepanjang 56.2 km akan mempunyai 36 stesen, sembilan daripadanya di aras bawah tanah. Ia akan menghubungkan Kwasa Damansara ke Putrajaya Sentral.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required