Pengurangan kadar tol masih dalam kajian – menteri

Pengurangan kadar tol masih dalam kajian – menteri

Mengenai perkembangan terkini isu pengurangan kadar tol di lebuhraya di negara ini, Menteri Kanan Kerja Raya, Datuk Seri Fadillah Yusof memaklumkan kerajaan masih mengkaji dan meneliti opsyen yang bersesuaian bagi perkara tersebut.

Menurut beliau, pihaknya turut mempertimbangkan bebanan kewangan kerajaan terhadap opsyen itu dan impak kepada ekonomi, laporan Berita Harian.

“Kerajaan bersama syarikat konsesi lebuh raya sedang mengkaji pelbagai inisiatif dan kaedah boleh dipertimbangkan bagi mengurangkan kadar tol di lebuh raya di negara ini. Kementerian Kerja Raya juga membenarkan syarikat konsesi lebuh raya mencadangkan kaedah penstrukturan semula kewangan syarikat bagi tujuan pengurangan kadar tol.

“Semua cadangan berhubung perkara ini akan dibincangkan di antara Kementerian Kerja Raya, Kementerian Kewangan, Unit Kerjasama Awam dan Swasta (UKAS), Jabatan Perdana Menteri dan agensi berkaitan bagi mencapai keputusan secara holistik,” katanya ketika menggulung perbahasan Rancangan Malaysia Ke-12 (RMK-12) bagi kementeriannya di Dewan Rakyat, semalam.

Pada hujung April lalu, kerajaan telah bersetuju untuk menangguhkan kenaikan kadar tol di tiga lebuhraya hingga tahun hadapan. Tiga konsesi lebuhraya yang sepatutnya menaikkan kadar tol sejak 1 Januari lalu ialah Lebuhraya Shah Alam (KESAS), Lebuhraya Lembah Klang Selatan (SKVE) dan Lebuhraya Pantai Timur Fasa 2 (LPT2). Langkah penangguhan oleh kerajaan itu dilakukan selepas mengambil kira kesan ekonomoi ketika ini ke atas orang ramai akibat pandemik.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required