Tata Punch dilancar untuk India – SUV berenjin 1.2L NA

Tata Punch dilancar untuk India – SUV berenjin 1.2L NA

Tata Motors telah memperkenalkan sebuah SUV kompak untuk India, dipanggil sebagai Punch. Apabila dilancarkan ke dalam pasaran secara rasmi hujung bulan ini, ia akan memberi saingan kepada model seperti Maruti Suzuki Ignis, Mahindra KUV100, Nissan Magnite and Renault Kiger.

Direka atas platform Agile Light Flexible Advanced (ALFA) sama seperti Altroz, Punch mempunyai saiz yang lebih besar berbanding kebanyakan pesaingnya, iaitu panjang 3,827 mm, lebar 1,742 mm, tinggi 1,615 mm dan jarak roda 2,445 mm.

Walaupun mempunyai lekuk-lekuk badan unik, rekaan Punch masih mengikuti konsep yang sama seperti Tata Safari dan Harrier (bukan model Toyota), terutamanya untuk tetapan lampu hadapan yang bertingkat. Di belakang pula terdapat lampu yang mempunyai nyalaan berbentuk segi tiga.

Tata Punch dilancar untuk India – SUV berenjin 1.2L NA

Pada bahagian dalam, Punch menggunakan papan pemuka yang ringkas, dengan bentuk petak pada corong pendingin hawa (diserlahkan dengan warna biru), serta skrin infotainmen 3.5 inci atau 7.0 inci di tengah, bergantung kepada varian – ada empat, iaitu Pure, Adventure, Accomplished dan Creative.

Bagi skrin besar yang diberikan terus pada varian Accomplished dan Creative, ia akan dipadankan bersama sistem yang dibangunkan oleh Harman dan boleh digunakan untuk sambungan Android Auto dan Apple CarPlay. Skrin 3.5 inci dengan fungsi ringkas diberikan pada varian Adventure sementara varian Pure tidak mempunyai sistem infotainmen langsung.

Kelengkapan lain yang boleh didapati pada Punch adalah seperti rim 15 atau 16 inci, tempat duduk balutan fabrik, pemula enjin tanpa kunci, tempat duduk larasan manual, lampu automatik, pengelap cermin automatik, dua beg udara, ABS, EBD, kamera undur, cruise control serta ruang barangan belakang 366 liter.

Di bawah bonet, semua varian menggunakan enjin petrol tiga silinder 1.2 liter NA, yang boleh dipilih bersama transmisi manual atau AMT, dan mampu menghasilkan kuasa 86 PS pada 6,000 rpm dan 113 Nm tork pada 3,300 rpm. Untuk memadankan pemanduan dengan keadaan, pemandu boleh memilih dua mod iaitu Eco atau City.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required