BMW bersedia untuk sebarang larangan terhadap enjin pembakaran dalaman dari tahun 2030 – kata CEO

BMW bersedia untuk sebarang larangan terhadap enjin pembakaran dalaman dari tahun 2030 – kata CEO

BMW, melalui ketua pegawai eksekutifnya, Oliver Zipse telah memberitahu bahawa mereka akan bersedia untuk sebarang larangan terhadapan enjin pembakaran dalaman (ICE) bermula tahun 2030. Ini berkaitan dengan pengumuman Kesatuan Eropah (EU) yang mencadangkan semua kenderaan yang dijual di Eropah mestilah sifar-emisi dari tahun 2035.

“Kami akan bersedia dengan larangan ICE ini. Sekiranya sesebuah benua, bandar atau negara mahu mengharamkan kenderaan ICE, kami akan mempunyai penawaran lain,”kata Zipse di dalam laporan Reuters. “BMW Group tidak risau tentang perkara ini. Sama ada ia satu idea yang bagus ataupun tidak, itu soalan lain… tetapi, kami akan ada produknya,” tambah beliau.

Pengeluar dari Jerman ini, bersama Mercedes-Benz bagaimanapun masih belum menetapkan tarikh bila mereka akan menjadi satu jenama yang cuma mengeluarkan kenderaan elektrik, tidak seperti Volkswagen, General Motors dan Volvo. Dalam pelan masa hadapan yang dibentangkan sebelum ini, BMW Group menunjukkan akan meningkatkan penawaran kenderaan elektrik, dengan sasaran 50% produk yang dihantar adalah EV menjelang tahun 2030.

Meskipun cadangan EU meletakkan tahun 2035 sebagai sasaran, negara ahli seperti Norway dan Denmark akan melaksanakan larangan terhadap ICE ini lebih awal. Pada masa ini, BMW mempunyai beberapa kenderaan EV yang ditawarkan kepada pasaran, seperti iX, iX3 dan i4, sementara beberapa yang lain akan tiba dalam masa beberapa tahun akan datang.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required