Mercedes-AMG A45S 4Matic+ W177 diperkenalkan di sini Jun tahun lalu, dengan penampilan pertama sebagai model Edition 1. Dengan hanya 20 unit sahaja tersedia, muncul pula versi standard untuk ditawarkan pada awal tahun ini. Versi standard ini hadir tanpa pelekat sisi, grafik pada perincian aluminium di dalam dan tiada lagi papan pemuka dengan jahitan dari Edition 1. Juga tiada lagi bumbung panoramik, tetapi kelengkapan lainnya kekal sama.

Luaran kereta ini masih lagi menggunakan pakej AMG Aerodynamics dengan splitter depan lebih besar, sisip sudut, spoiler belakang dan diffuser serta corong udara hiasan. Begitu juga dengan pakej AMG Night dengan perincian hitam berkilat masih dikekalkan, begitu juga dengan rim 19-inci hitam kesatnya. Pilihan warna luaran juga lebih banyak, kini dengan semua warna yang ada untuk A-Class.

Tiada perubahan mekanikal berbanding Edition 1. Ini bermakna versi ini turut menggunakan enjin M139 2.0 liter turbocas empat-silinder dengan janaan 421 PS pada 6,750 rpm dan 500 Nm tork dari 5,000 rpm dalam talaan S yang lebih tinggi. Digandingkan bersama AMG Speedshift 8G lapan-kelajuan klac berkembar, pacuan semua roda boleh ubah 4Matic+ dan pakej AMG Driver, kereta ini memecut dari 0-100 km/j dalam masa 3.9 saat dan laju maksimum 270 km/j.

Kelengkapan juga kekal sama, selain daripada apa yang telah dinyatakan di atas. Cuma ada beberapa kemakini kosmetik dilakukan — suis dari kuning kini merah, serta stereng dengan balutan kulit Nappa di beberapa tempat (sebelum ini dibalut dengan Dinamica) dan tali keledar merah.

Selebihnya, ada lampu utama Multibeam LED, sistem tanpa kunci, sistem Mercedes-Benz User Experience (MBUX) dengan paparan 10.25-inci, kerusi depan AMG Performance, head-up display, kawalan pendingin dua zon dengan corong belakang, pelapik pintu beriluminasi, 64-warna lampu suasana, kamera undur dan sistem audio Burmester 12-pembesar suara.

Mercedes-AMG A45S dijual pada harga RM437,673 atas jalan tidak termasuk insurans, termasuk pengecualian 50% cukai SST hingga 31 Disember.