Jualan kenderaan September 2021 di M’sia naik 153%

Jualan kenderaan September 2021 di M’sia naik 153%

Persatuan Automotif Malaysia (MAA) telah mengeluarkan data jualan kenderaan bagi bulan September 2021, dengan menyaksikan keseluruhannya 44,275 unit kenderaan terjual bulan lalu. Ini mewakili peningkatan sebanyak 26,775 unit berbanding 17,500 unit yang dijual pada Ogos — melibatkan 153% kenaikan.

Kenaikan ini disumbangkan oleh operasi perniagaan yang telah bermula semula untuk satu bulan penuh di seluruh negara berikutan kelonggaran PKP yang diumumkan. Bagaimanapun, kekurangan cip semikonduktor yang masih berlanjutan telah juga memberikan kesan kepada beberapa pengeluar, yang turut menyaksikan sejumlah tempahan dibatalkan.

Bagi tempoh sama berbanding tahun lalu, jualan bulan lalu adalah 13,438 unit (atau 23.3%) berkurangan daripada apa yang dicapai pada September 2020, dengan 57,758 unit terjual. Bagi angka tahunan setakat ini pula, TIV bagi sembilan bulan pertama 2021 berada pada 318,874 unit, bersamaan 25,145 unit (atau 7.3%) pengurangan berbanding tempoh sama tahun lalu yang mencatatkan 344,019 unit.

MAA menyasarkan jualan pada bulan Oktober akan lebih tinggi berbanding September, dengan perniagaan telah beroperasi sepenuhnya dan pengeluar juga giat mengadakan promosi dan merancakkan pengeluaran kenderaan masing-masing. Persatuan ini juga menjangkakan pembeli juga akan memanfaatkan tempoh pengecualian SST yang berlangsung hingga 31 Disember nanti.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required