Honda City 1.5L V Sensing dilancar untuk Malaysia – dilengkapi Honda Sensing dan AEB, harga RM90k

Honda City 1.5L V Sensing dilancar untuk Malaysia – dilengkapi Honda Sensing dan AEB, harga RM90k

Honda Malaysia telah melancarkan satu varian baru untuk City, iaitu 1.5L V Sensing, dengan harga jualan RM90,212 tidak termasuk insurans (dikira dengan pengecualian cukai). Varian baru ini terletak antara varian hibrid RS e:HEV (RM105,950) dan V (RM86,561) yang ditawarkan sekarang, dan menerima beberapa peningkatan.

Pertamanya adalah pakej sistem keselamatan dan bantuan pemandu Honda Sensing, yang termasuk Adaptive Cruise Control (ACC), Collision Mitigation Braking System (juga dikenali sebagai Autonomous Emergency Braking or AEB), Forward Collision Warning (FCW), Lane Keeping Assist System (LKAS), Road Departure Mitigation (RDM), Lane Departure Warning (LDW) dan Auto High-Beam (AHB).

Semua ciri Sensing ini memang sudah datang secara standard pada varian RS e:HEV, tetapi pada varian City yang lain tiada, sehinggalah sekarang. City V Sensing ini juga menerima panel instrumen digital tujuh inci, tidak seperti varian V yang menggunakan meter analog.

Selain daripada itu, spesifikasinya adalah sama seperti varian V, dengan barangan seperti rim 16 inci, lampu utama LED, lampu kabus hadapan, lampu nyalaan siang (DRL), sistem masuk tanpa kunci dan butang pemula enjin (dengan fungsi kawalan jauh), pedal penukar gear di stereng, cruise control, pendingin hawa satu zon, tempat duduk balutan kulit, skrin infotainmen Display Audio lapan inci dengan sambungan Android Auto dan Apple CarPlay, serta lapan pembesar suara.

Honda City 1.5L V Sensing dilancar untuk Malaysia – dilengkapi Honda Sensing dan AEB, harga RM90k

Ia juga datang dengan enam beg udara, cagak Isofix untuk tempat duduk belakang, Vehicle Stability Assist, ABS, EBD, Brake Assist, Hill Start Assist, Emergency Stop Signal, dua pengesan undur, kamera pandangan belakang dan kamera LaneWatch.

Untuk penggerak, ia masih lagi menggunakan enjin petrol empat silinder DOHC 1.5 liter bersama transmisi CVT untuk menghantar kuasa sehingga 121 hp dan 145 Nm tork ke roda hadapan. Kelajuan maksimum adalah seperti varian V, iaitu 195 km/j, tetapi pecutan 0-100 km/j sedikit perlahan dengan catatan masa 10.5 saat.

Dengan penambahan varian V Sensing ini, pelanggan yang mahukan City dengan sistem keselamatan aktif boleh mendapatkannya melalui varian enjin biasa dan bukannya hibrid sahaja. Adakah anda antara yang menunggu kemunculan varian seperti ini?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required