Melihat kepada perkembangan masa terdekat ini, ramai sudah boleh jangkakan, Perodua Myvi facelift 2022 akan diperkenalkan tidak lama lagi. Terbaru, Perodua juga ada mendedahkan teaser untuk model ini. Gambar ini menunjukkan rekaan baru kluster instrumen dalam cahaya merah, paparan multi-info berwarna dalam saiz lebih besar dan… butang apa yang ada sterengnya?

Sama seperti yang pernah dilihat sebelum ini, Myvi baru ini kelak akan menerima roda stereng tiga-jejari daripada Ativa, yang dilengkapi dengan dua kawalan empat-arah dan banyak suis kawalan untuk pelbagai fungsi yang ada. Dan lebih menarik, semua ini ada pada model AV, termasuk ciri bantuan pemandu yang ada ada pada kereta bawah RM60,000.

Ini termasuklan kawalan melayar adaptif dan bantuan ke tengah lorong (kawalan mengekalkan lorong). Ini bermaksud, sekurang-kurangnya bagi model spesifikasi paling tinggi AV, ia akan didatangkan dengan sistem Perodua Smart Drive Assist (PSDA) dengan kemampuan pemanduan semi-autonomous Tahap 2 — pada sebuah Myvi!

Butang baru lain termasuk Up, Down dan Enter, mungkin untuk kawalan paparan multi-info, bersekali dengan butang kawalan suara yang mencadangkan naiktaraf juga dilakukan terhadap sistem infotainmen. Boleh nampak dengan jelas yang skrin sentuhnya juga lebih besar DIN berkembar yang ada dalam imej teaser sebelum ini, serta kemasan merah pada corong pendingin hawa.

Semua ini menjadi sebab sah peningkatan harga sebanyak RM6,000 bagi 1.5 AV berbanding model sebelumnya. Menurut Perodua, PSDA juga akan ditawarkan untuk model asas 1.3 G (sebagai pilihan, tentunya), walaupun jangkaannya ada ciri yang digugurkan berbanding yang ada pada varian AV.

Selain 1.3 G dan 1.5 AV, Perodua juga akan menawarkan Myvi facelift ini dalam varian 1.5 H dan 1.5 X baru — dengan yang terakhir itu dipertingkatkan dengan enjin lebih berkuasa, unit 2NR-VE 1.5 1.5 liter Dual VVT-i empat silinder dengan janaan 102 hp/136 Nm. Varian G kini satu-satunya yang akan menggunakan enjin 1NR-VE 1.3 liter dengan kuasa 94 hp/121 Nm.

Semua varian menggunakan transmisi automatik (tiada lagi kotak gear manual) dan akan kemungkinan besar akan menggunakan D-CVT Ativa, yang menggabungkan pacuan tali sawat dan gear agar lebih cekap. Walaupun masih belum disahkan, Perodua juga akan meningkatkan kecekapan penggunaan minyaknya menjadi 22.2 km per liter dengan enjin 1.3 liter yang sama, naik dari 21.1 km per liter sebelum ini. Teaser terbaru ini juga menunjukkan butang “PWR” di stereng, yang untuk Ativa berfungsi meningkatkan respon D-CVTnya.

Selain daripada perubahan mekanikal yang terlibat serta beberapa kemaskini teknologi keselamatan, Myvi baru ini juga menampilkan perubahan rekaan wajah depan dalam spyshot yang dilihat sebelum ini. Ini termasuk hadir dengan gril lebih besar macam Ativa, spoiler depan ala skid plate warna perak, DRL LED menegak serta lampu utama rekaan baru untuk bahagian dalamanya yang telah menggugurkan lampu posisi halogen. Di belakang, bampar juga diberi rekaan baru dengan corong hiasan yang lebih kurus.

Harga kini bermula dari RM45,700 bagi model asas 1.3 dan naik hingga RM58,800 bagi varian 1.5 AV. Tidak mengambil kira model manual, Myvi model semasa dijual dari RM43,029 hingga RM52,697. Ini maknanya model facelift terbaru nanti adalah kira-kira RM3,000 lebih mahal bagi varian rendahnya, dan lebih daripada RM6,000 bagi varian tinggi.