KTM 1290 Super Duke R EVO 2022 diperkenal – dapat suspensi WP-APEX semi aktif, kuasa 177 hp, 140 Nm

KTM 1290 Super Duke R EVO 2022 diperkenal – dapat suspensi WP-APEX semi aktif, kuasa 177 hp, 140 Nm

Tahun lepas, KTM 1290 Super Duke R telah diberi peningkatan yang agak ketara dengan enjinnya mendapat lebih kuasa dan beratnya menjadi lebih ringan. Kini bagi model tahun 2022, model yang juga dikenali dengan nama The Beast itu ditawarkan dengan pilihan warna baru serta tambahan versi baru Super Duke R EVO.

Kelebihan utama Super Duke R EVO adalah di bahagian suspensi, di mana ia dilengkapi dengan unit semi aktif WP-APEX generasi kedua yang terdiri daripada fork USD 48 mm di hadapan dan monoshock di belakang.

Dalam keadaan standard, suspensi elektronik ini menawarkan tiga mod iaitu Comfort, Street dan Sport (boleh dipilih melalui butang di pemegang) manakala pra beban spring monoshock belakang boleh dilaras dalam 10 tahap (sehingga 20 mm) melalui pilihan dalam skrin TFT.

KTM 1290 Super Duke R EVO 2022 diperkenal – dapat suspensi WP-APEX semi aktif, kuasa 177 hp, 140 Nm

Jika ini masih tidak mencukupi, pemilik boleh mendapatkan pakej Suspension Pro, di mana mereka akan diberikan tiga lagi mod tambahan iaitu Track (paling keras dan sesuai untuk dalam litar), Advanced (membenarkan pelarasan sendiri oleh penunggang) dan Auto (pelarasan automatik untuk pelbagai keadaan).

Melalui pakej ini juga pra beban monoshock belakang boleh dilaras secara automatik bergantung kepada berat penunggang dan menyediakan tiga geometri iaitu Standard, Low dan High. Satu lagi pilihan tambahan yang disediakan dalam pakej ini adalah tetapan anti-diving, yang dapat mengekalkan kedudukan suspensi hadapan apabila membrek secara kuat.

Selain suspensi, KTM juga telah menambah baik maklum balas pendikit model ini dengan unit pemulas pantas yang dapat mengurangkan sudut pulasan sebanyak tujuh darjah, menjadi 65 darjah. Menurut KTM, ia bukan sahaja dapat memberikan pendikit yang lebih responsif, tetapi juga mengurangkan sudut pergelangan tangan penunggang apabila memulas penuh pendikit.

Ciri teknikal lain model ini masih sama seperti sebelumnya, bermula dengan enjin LC8 dua silinder V 1,300 cc yang mampu menghasilkan kuasa 177 hp dan 140 Nm tork, bersama padanan transmisi enam gear dan klac slipper PASC.

Dalam keadaan standard, model ini menyediakan tiga mod tunggangan, dan ciri elektronik lain yang disediakan adalah termasuk Motorcycle Traction Control, mod ABS Supermoto, Cruise Control dan sambungan KTM My Ride.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required