Samsung cadang bekalkan cip 5G yang lebih berkuasa kepada Volkswagen, ganti bekalan dari LG Electronics

Samsung cadang bekalkan cip 5G yang lebih berkuasa kepada Volkswagen, ganti bekalan dari LG Electronics

Samsung Electronics baru-baru ini telah mendedahkan siri cip berteknologi tinggi baharu untuk industri automotif, yang mampu untuk menguruskan tugas-tugas pengkomputeran dan elektrikal yang lebih berat, seperti yang diperlukan oleh sistem-sistem infotainmen terkini.

Langkah yang diambil oleh Samsung ini merupakan sebahagian usaha mereka bagi memenuhi permintaan pasaran yang sedang berkembang. Malah menurut laporan Reuters, syarikat elektronik gergasi tersebut kini sedang berusaha untuk membekalkan cip baharu berkenaan kepada Volkswagen, yang kini menerima bekalan cip dari saingan senegara Samsung iaitu LG Electronics.

Cip baharu itu dibangunkan oleh divisi rekaan cip logik Samsung iaitu LSI System. Antara kebolehan cip baharu tersebut termasuk menampilkan hubungan 5G untuk memuat turun data dengan jumlah yang besar, seperti streaming video berdefinasi tinggi ketika dalam perjalanan. Ia juga memperkenalkan cip pengurusan kuasa bagi memastikan bekalan elektrik kekal stabil.

Cip ketiga adalah pemprosses sistem infotainmen yang cukup berkuasa untuk mengoperasikan empat paparan dan pelbagai kamera secara serentak. Cip tersebut dilaporkan telah pun dipadankan kepada komputer prestasi tinggi Volkswagen yang digelar In Car Application Server (ICAS) 3.1, yang dibangunkan oleh divisi komponen kenderaan LG Electronics, kata Samsung.

Samsung dan LG Electronics kini sedang mengikut rapat perkembangan kenderaan elektrifikasi pintar global, yang mewujudkan lebih banyak peluang untuk menjual cip dan komponen-komponen termaju yang lain, kata penganalisis.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required