Suzuki Alto 2022 buat penampilan sulung di Jepun

Suzuki Alto 2022 buat penampilan sulung di Jepun

Suzuki Alto generasi kelapan sudah diperkenalkan sejak 2014 dan selepas ini bakal digantikan oleh model terbaru generasi kesembilannya. Didedahkan di Jepun baru-baru ini, kei car ini menampilkan rekaan yang segar dan akan ditawarkan dengan sistem janaan mild hybrid.

Alto terbaru ini kekal dengan bentuk berkotak yang sama seperti sebelumnya, walaupun rekaan tersebut telah di “lembut”kan sedikit lagi dengan bucu yang lebih melengkung. Lampu utama trapezoidal adalah contoh terbaik untuk pendekatan ini, dengan setiap kluster diberikan perincian yang lebih.

Wajah depan baru ini pula tida lagi empat inlet menegak dan digantikan dengan bukaan kecil di bawah logo Suzuki, dengan jalur krom kecil. Bahagian intake bawah pula menghiasi rekaan bampar baru yang ada, menampilkan bentuk bersegi dalam warna badan.

Suzuki Alto 2022 buat penampilan sulung di Jepun

Di sisi, lengkung tayar juga diperkemas dan lebih ringkas, dengan bahagian bawah pintu juga dihadirkan sedikit lekuk. Kedudukan pemegang pintu belakang kini dialihkan lebih rendah berbanding sebelumnya, untuk disesuaikan dengan profil baru tingkap belakangnya — yang di belakang lebih besar dan kurang agresif.

Di belakang juga ada perubahan, dengan bamparnya membawakan imej yang sama dengan yang di depan. Lebih ketara adalah lampu belakang, yang kini dalam posisi lebih konvensional dan tidak terlalu rendah seperti model generasi kelapan.

Ruang dalaman turut diberi kemaskini sedikit. Papan pemuka misalnya kini berlapis dan diceriakan dengan warna. Stereng juga baru, dengan panel kluster instrumen yang lebih bergaya, dan ada juga ruang meletak cawan di atas glove box. Tataletak umum selebihnya tidak jauh berbeza daripada yang sebelumnya.

Suzuki bagaimanapun masih belum mengeluarkan perinciannya, tetapi oleh kerana Alto berada dalam klasifikasi kei car, ia akan dikuasakan oleh enjin 660 cc tiga-silinder petrol. Baru untuk model generasi kesembilan ini adalah penerapan sistem mild hybrid yang mengandungi generator penghidup bersepadu (ISG) dan bateri lithium-ion kecil.

Seperti model sebelumnya, pakej keselamatan Safety Support juga akan ditawarkan, dengan ciri seperti AEB, bantuan lampu tinggi dan amaran penukaran lorong, sekadar beberapa contoh.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required