Sime Darby Motors Malaysia, TNB tandatangani kerjasama strategik terokai inisiatif penggunaan EV

Sime Darby Motors Malaysia, TNB tandatangani kerjasama strategik terokai inisiatif penggunaan EV

Sime Darby Motors Malaysia (SDM) telah menandatangai perjanjian sefahaman (MoU) dengan Tenaga Nasional Bhd (TNB) bagi melaksanakan usaha menjadikan Malaysia sebagai negara neutral karbon. MoU tersebut ditandatangani oleh pengarah urusan peruncitan dan pengedaran SDM, Jeffrey Gan dan ketua jabatan peruncitan TNB Mohamed Azrin Mohamed Ali.

Melalui kerjasama tersebut, kedua-dua pihak akan meneroka pelbagai inisiatif untuk mempercepatkan penggunaan kenderaan elektrik (EV). Ini termasuklah memastikan rangkaian infrastruktur pengecasan EV yang lebih cekap disediakan dalam menyokong pertumbuhan ini. Ia turut mensasarkan untuk melihat inisiatif cekap tenaga dan tenaga yang boleh diperbaharui bagi mengoptimumkan kos infrastruktur pengecasan EV dan mengurangkan pelepasan karbon.

“Kami mempunyai cita-cita EV yang sangat jelas dan pembabtan TNB sangat kritikal dalam memastikan matlamat dapat dicapai. Rakan kongsi seperti TNB memainkan peranan penting dalam membantu kumpulan mencapai sasaran portfolio produk yang lebih cekap tenaga menjelang 2025 dan menjadi peneraju bagi EV di Asia Pasifik,” ujar CEO Kumpulan Sime Darby Berhad Datuk Jeffri Salim Davidson.

Beliau berkata, tawaran Sime Darby untuk menyokong rancangan EV negara adalah melalui perniagaan terasnya, iaitu Permotoran dan Perindustrian termasuk keupayaan pemasangan bernilai tinggi, spektrum yang luas bagi jenama terkemuka dunia dengan rangkaian EV yang berkembang, tenaga kerja berkemahiran tinggi untuk perkhidmatan runcit dan selepas jualan EV dan pembekalan dan penyelenggaraan peralatan pengecasan EV.

Sime Darby Motors Malaysia, TNB tandatangani kerjasama strategik terokai inisiatif penggunaan EV

“Sebagai pemacu utama peralihan tenaga negara, inisiatif ini juga membina usaha kami untuk menerajui pembangunan ekosistem yang kondusif bagi penggunaan EV yang lebih luas di Malaysia. Selepas lebih tujuh dekad, peranan kami telah berkembang daripada penyedia utiliti nasional ke arah menjadi menjadi pembekal terunggul bagi solusi tenaga mampan di Malaysia dan antarabangsa.

“Bagi mencapai aspirasi itu, kami telah mengubah TNB menjadi lebih tangkas dan mengutamakan pelanggan, termasuk meningkatkan portfolio solusi tenaga mampan seperti solar dan hidro, audit tenaga, sistem pengurusan tenaga yang cekap dan kini, infrastruktur pengecasan EV,” kata Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif TNB, Datuk Ir Baharin Din.

Tambah beliau, melalui kerjasama itu, SDM Malaysia dan Sime Darby Bhd secara keseluruhannya boleh bergantung kepada kepakaran kolektif TNB dalam pengurusan tenaga dan solusi tenaga mampan bagi membantu mencapai misi mereka yang sentiasa bersedia dengan keperluan masa depan dalam industri automotif.

Ini termasuklah memperluaskan kadar penggunaan EV negara dengan TNB menyediakan kepakaran dalam pemasangan infrastruktur pengecasan EV di lokasi strategik di sepanjang laluan perjalanan utama untuk menyokong komuniti EV dengan lebih baik.

Melalui kerjasama ini, TNB juga akan menyediakan bekalan elektrik yang boleh dipercayai berdaya harap dan stabil kepada ekosistem pengecasan EV berdasarkan kawasan geografi terpilih yang dipersetujui bersama oleh TNB dan SDM Malaysia. Selain itu, TNB juga akan menawarkan SDM Malaysia penyelesaian yang boleh mengoptimumkan kos elektrik dan menyokong sumber tenaga hijau dan mampan dalam mengurangkan pelepasan karbon.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required