Subaru XV 2.0i-P EyeSight 2022 dilancarkan di M’sia; SI-DRIVE, Dual-Function X-MODE; dari RM140k

Subaru XV 2.0i-P EyeSight 2022 dilancarkan di M’sia; SI-DRIVE, Dual-Function X-MODE; dari RM140k

TC Subaru Sdn Bhd, pengedar rasmi jenama Subaru di Malaysia, telah melancarkan Subaru XV 2022 yang dipertingkatkan. Menariknya, crossover tersebut kini dilengkapi dengan teknologi EyeSight Advanced Asist yang sebelum ini tidak ditampilkan pada model pre-facelift. Sebelum ini, teknologi terbabit hanya diberikan pada SUV Forester 2019 yang diperkenalkan di Malaysia pada Ogos 2019.

Teknologi EyeSight Advanced Asist yang dipasang menerusi kamera stereo yang ditempatkan di atas cermin hadapan, merangkumi Pre-Collision Braking, Pre-Collision Throttle Management, Adaptive Cruise Control, Lead Vehicle Start Alert, Lane Departure Warning dan Lane Sway Warning. Selain itu, suspensi bagi crossover ini juga telah ditala semula, menampilkan gegelung (coil) dan peredam (damper) yang lebih optimum untuk pengendalian yang lebih lancar dan selesa.

Untuk memantapkan lagi pengendalian, XV 2.0i-P EyeSight 2022 turut didatangkan dengan ciri baharu SI-DRIVE (Subaru Intelligent Drive) yang membolehkan respons enjin dilaraskan untuk memberikan prestasi enjin yang lebih padu dalam apa jua situasi pemanduan.

Bukan itu sahaja, ia juga hadir dengan Dual-Function X-MODE untuk membuatkan pengendalian sewaktu melalui off-road lebih meyakinkan. Selain itu, ciri baharu yang turut diberikan ialah Auto Vehicle Hold dan Reverse Auto-tilt Door Mirror.

Subaru XV 2.0i-P EyeSight 2022 dilancarkan di M’sia; SI-DRIVE, Dual-Function X-MODE; dari RM140k

XV 2.0i-P EyeSight 2022 pemasangan tempatan (CKD) ini diberikan sedikit suntikan segar untuk bahagian luarannya dengan menampilkan bampar hadapan yang disemak semula dengan sudut berbentuk-L, gril baharu dan roda aloi 17-inci dengan rekaan lebih agresif dibaluti tayar 225/60R17. Ciri lain yang dikekalkan termasuk lampu utama automatik dan bilah pengelap cermin automatik penderia-hujan.

Untuk bahagian dalamnya pula, semuanya masih dikekalkan, tetapi kali ini, ia ditampilkan dengan tempat duduk pemandu larasan lapan-hala dengan fungsi memori bagi memberikan posisi pemanduan yang lebih optimum. Ciri kelengkapan lain yang masih kekal termasuk paparan infotainmen lapan-inci, ketersambungan Apple CarPlay dan Android Auto, brek parkir elektronik, roda stereng pelbagai-fungsi dengan pedal penukar gear, kamera pandangan belakang, dan USB port.

Penjana kuasanya juga masih dikekalkan iaitu enjin Boxer FB20 2.0 liter naturally-aspirated empat-silinder , dengan hamburan output 156 PS pada 6,000 rpm dan tork 196 Nm pada 4,000 rpm. Ia juga mengekalkan Lineartronic CVT dengan mod manual tujuh-kelajuan dan sistem pacuan semua-roda Symmetrical.

Subaru XV 2.0i-P EyeSight 2022 dilancarkan di M’sia; SI-DRIVE, Dual-Function X-MODE; dari RM140k

Dalam masa yang sama, varian GT Edition juga diperkenalkan, di mana aksesori dengan gaya penuh sporty adalah hasil kerjasama dengan Masahiko Kobayashi, bekas Ketua Pereka di Subaru Corporation, yang memiliki 25 tahun pengalaman dalam bidang berkaitan.

Kit aksesori luaran bagi GT Edition ini terdiri daripada lip extension bampar hadapan dan belakang, skirt sisi, roda aloi bespoke dan spoiler bumbung serta roda 17-inci spesifik untuk GT Edition. Untuk kabinnya pula, ia diberikan tempat duduk balutan kulit upholstery khas dengan jahitan kontras. Selain itu, ia turut diberikan sistem Superview Around Recognition Three-Sixty untuk memudahkan urusan parkir kenderaan, yang menampilkan empat kamera pada sudut strategik untuk pandangan yang lebih jelas.

Kedua-dua varian XV 2022 ini hadir dengan enam pilihan warna iaitu Crystal Black Silica, Magnetite Grey Metallic, Ice Silver Metallic, Dark Blue Pearl, Pure White dan Cool Grey Khaki.

Untuk pasaran tempatan, XV 2.0i-P EyeSight 2022 ditawarkan pada harga RM139,788 dan varian GT Edition pula berharga RM146,788. Kedua-duanya adalah harga atas jalan dengan pengecualian cukai jualan (SST) dan tanpa insurans, yang hadir dengan waranti lima-tahun/100,000 km.

GALERI: XV 2.0i-P EyeSight 2022

GALERI: XV 2.0i-P EyeSight GT Edition 2022

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required