Nissan hasilkan sistem ekzos titanium asli Nismo NE-1 untuk Skyline GT-R R32, R33 & R34; lebih ringan, kuat

Nissan hasilkan sistem ekzos titanium asli Nismo NE-1 untuk Skyline GT-R R32, R33 & R34; lebih ringan, kuat

Program sokongan restorasi untuk model-model lagenda Nissan, Nismo Heritage Parts kini diperluaskan lagi dengan penawaran sistem ekzos asli jenama tersebut untuk Skyline GT-R R32, R33 dan juga R34. Sistem ekzos tersebut bukan komponen produksi semula semata-mata, malah ianya komponen tingkat taraf yang dihasilkan menggunakan material titanium.

Sistem ekzos yang digelar sebagai NE-1 tersebut merangkumi paip hadapan dengan catalytic converter, paip peredam tengah sehingga kepada muffler belakang (untuk model R34, ia turut diberikan resonator). Ia turut menerima kemasan akhir dengan logo Nismo dan juga salutan DLC (diamonf-like carbon) yang didakwa akan mengekalkan warnanya walaupun dikenakan suhu yang panas.

Menurut Nissan lagi, sistem ekzos NE-1 tersebut bukan sahaja merendahkan tekanan serta menaikkan kuasa sehingga 7%, malah ia turut sekitar 12.4-12.7 kg lebih ringan dari sistem ekzos asal. Ia juga menampilkan bunyi lebih kuasa sehingga ke paras 94 desibel.

Setiap unit sistem ekzos ini hanya dihasilkan setelah ia ditempah oleh pelanggan. Sistem ekzos NE-1 ini dihasilkan bagi boleh terus dipadankan pada mana-mana varian Skyline GT-R R32 dan R34, dijual pada harga 726,000 yen (RM26,777) termasuk cukai.

Manakala untuk Skyline GT-R R33, sistem ekzos yang dijual pada harga 737,000 yen (RM27,183) tersebut hanya boleh dipadankan pada varian dengan badan coupe dua-pintu sahaja. Bagi yang tidak tahu, R33 GT-R turut pernah dihasilkan dalam versi empat-pintu digelar Autech Version, diproduksi hanya 416 unit sempena ulang tahun ke-40 Skyline.

Nissan turut menyatakan bahawa sistem ekzos ini disarankan hanya dipasang pada kereta dengan enjin yang diberikan kod R3 dan R4, dan ia tidak sesuai untuk kereta dengan enjin yang diberikan kod S1 atau S2 kerana “mengambilkira beban yang digunakan pada turbo.”

Set ekzos NE-1 ini juga hadir dengan kit yang menampilkan set cagak untuk pemasangan, kad laporan ujian gas dan juga waranti pengeluar selama satu tahun.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required