Kia Sportage baharu tiba di M’sia pada Q3/Q4 2022 – CBU dahulu sebelum produksi CKD pada 2023?

Kia Sportage baharu tiba di M’sia pada Q3/Q4 2022 – CBU dahulu sebelum produksi CKD pada 2023?

Pada awal bulan ini, Kia Malaysia mengumumkan bakal memperkenalkan Sportage generasi kelima sebagai model pemasangan tempatan (CKD) pada tahun 2023, di mana ia ditawarkan dengan penjana kuasa standard dan elektrifikasi.

Walau bagaimana pun, menurut laporan yang dikeluarkan oleh RHB Investment Band, menyatakan bahawa SUV segmen-C itu bakal tiba tidak lama lagi, dan akan dilancarkan pada suku ketiga (Q3) atau keempat (Q4) tahun 2022. Ia jauh lebih awal berbanding dengan apa yang diumumkan pada taklimat media pada 10 Disember lalu. Dan jika kenyataan tersebut tepat, mungkin model import sepenuhnya (CBU) yang akan diperkenalkan sebelum produksi CKD dimulakan dalam tempoh dua tahun akan datang.

Kia Malaysia juga telah memaklumkan pemasangan tempatan bagi model Kia akan dijalankan di kilang Inokom, di Kulim, Kedah dan ia adalah untuk pasaran domestik dan eksport. Syarikat ini mensasarkan sebanyak 100,000 unit dari pada empat model termasuk Sportage, Carnival, Sorento dan Niro, akan diproduksi dalam tempoh lima tahun akan datang.

SUV baharu ini diperkenalkan buat pertama kalinya pada Jun tahun ini dan ia menerima olahan gaya baharu yang lebih berketerampilan. Ia menawarkan dua pilihan enjin pembakaran dalaman (1.6 liter turbo petrol dan 2.0 liter turbodiesel) dan juga pilihan hibrid serta plug-in hybrid.

GALERI: Kia Sportage Hybrid 2021 (Pasaran Korea)

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required