Kia Sorento 2022 dilancarkan di Malaysia pada Q3/Q4 – CKD dengan pilihan petrol, hibrid dan plug-in hybrid?

Kia Sorento 2022 dilancarkan di Malaysia pada Q3/Q4 – CKD dengan pilihan petrol, hibrid dan plug-in hybrid?

Dalam taklimat media oleh Bermaz beberapa minggu lalu, turut disebut-sebut akan dilancarkan di sini ialah Kia Sorento baharu. SUV tiga-barisan tempat duduk yang diperkenalkan pada Mac tahun lalu ini, akan dipasarkan di Malaysia sama ada pada suku ketiga atau keempat 2022, menurut laporan analisis dari RHB Investment Bank.

Bermaz juga telah memaklumkan Sorento itu akan hadir dengan versi unit pemasangan tempatan (CKD). Walau bagaimana pun, tidak dipastikan adakah ia bakal dilancarkan dalam masa yang sama dengan Sportage, yang juga dikatakan akan tiba pada hujung 2022.

Pengedar tempatan ini juga telah mengesahkan Sorento akan ditawarkan dengan versi biasa, hibrid dan plug-in hybrid. Pada peringkat global, Sorento ditawarkan dengan dua enjin pembakaran dalaman – 2.5 liter pengecas turbo petrol (281 PS) dan 2.2 liter turbodiesel (202 PS), kedua-duanya dipadankan dengan transmisi dwi-klac wet lapan-kelajuan baharu.

Untuk model hibrid, ia menerima enjin 1.6 liter turbo petrol empat-silider (180 PS) yang dipadankan dengan motor elektrik (60 PS) untuk menyalurkan keseluruhan kuasa sejumlah 230 PS. Bagi plug-in hybrid, motornya menjana sehingga 91 PS untuk menghasilkan keseluruhan kuasa sebanyak 264 PS. Bateri lithium-ion 13.8 kWh menghasilkan jarak semua-elektrik sehingga 57 km mengikut kitaran WLTP. Kedua-dua varian elektrik-petrol didatangkan dengan transmisi automatik enam-kelajuan dan pacuan semua-roda.

Sorento ini dibangunkan dengan platform crossover saiz pertengahan N3 baharu dari Hyundai dan diberikan rekaan yang lebih moden serta menyerlah berbanding model sebelumnya. Antara ciri yang ditampilkan termasuklah skrin sesentuh tengah 10.25-inci, kluster instrumen digital 12.3-inci, keupayaan pemanduan Highway Driving Assist 2 (HDA2) Level 2 semi-autonomous, bantuan parkir kawalan jauh dan sistem bunyi Bose 12-pembesar suara, tetapi tidak dipastikan adakah ciri tersebut akan diberikan untuk model pasaran Malaysia mahu pun tidak.

GALERI: Kia Sorento Plug-in Hybrid 2022

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required