Kia Sorento, Carnival CKD dilancar di M’sia pada 2022, Sportage, Niro CKD pada 2023; juga hibrid, PHEV, EV

Kia Sorento, Carnival CKD dilancar di M’sia pada 2022, Sportage, Niro CKD pada 2023; juga hibrid, PHEV, EV

Dalam taklimat media yang berlangsung lewat petang tadi, Kia Malaysia telah mengumumkan akan memperkenalkan empat model pemasangan tempatan (CKD) untuk pasaran tempatan dalam tempoh dua tahun akan datang. Ia dimulakan dengan Carnival dan Sorento pada tahun 2022, diikuti dengan Niro dan Sportage pada tahun 2023.

Walau bagaimana pun, harga, spesifikasi dan varian yang bakal ditawarkan tidak dimaklumkan menerusi taklimat berkenaan. Tetapi berdasarkan slide pembentangan, penjana kuasa elektrifikasi juga akan ditawarkan untuk kesemua empat model yang akan datang.

Bagi Carnival dan Sportage, MPV bersaiz besar dan SUV segmen-C tersebut akan ditawarkan dengan enjin pembakaran dalaman biasa (ICEs) serta sistem elektrik hibrid (HEV), yang dijangka mulai tahun 2024.

Manakala bagi SUV Sorento segmen-D, ia juga akan ditawarkan dengan pilihan penjana kuasa plug-in hybrid (PHEV). Bagi Niro yang diperkenalkan pada November lalu, ia hanya ditawarkan dengan penjana kuasa elektrifikasi, termasuk pilihan bateri elektrik.

Pada 3 Disember lalu, Kia Malaysia telah mengumumkan model Carnival 2022 telah pun dibuka tempahan, namun ia adalah unit import sepenuhnya (CBU) sebelum produksi CKD bermula pada tahun hadapan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required